تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله پلی اتیلن فشار قوی

در این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با لوله پلی اتیلن فشار قوی آشنا کنیم. همان طور که از نام آن مشخص است، به لوله هایی که از جنس مواد پلی اتیلن ساخته می شوند، لوله های پلی اتیلن می گویند. این نوع لوله های مصارف مختلفی دارند و در صنعت و کشاورزی به کار می آیند. لوله های پلی اتیلن چند ویژگی منحصر به فرد دارد که موجب گسترش این محصول شده است. از ویژگی های بارز آن می توان به قیمت پایین نسبت به لوله های فلزی اشاه کرد. همچنین این لوله ها در برابر خورندگی مواد شیمیایی مقاوم هستند، طول عمر بالایی دارند و در خطرات طبیعی مثل زلزله و رانش زمین استحکام بالایی دارند. در ادامه با شرکت توسن صنعت آپادانا تولید کننده لوله پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید تا با ویژگی های مختلف لوله پلی اتیلن فشار قوی بیشتر آشنا شویم.  

جنس لوله های پلی اتیلن

pe40, pe63, pe80  و pe100 از مدل های مختلف پلی اتیلن هستند. با توجه به نسبت خلوص، قیمت لوله های پلی اتیلن متفاوت است. میزان خلوص درصد ترکیب مواد اولیه است. برای تولید لوله پلی اتیلن مواد اولیه ضایعاتی را با مواد اولیه ترکیب می کنند. مواد ضایعاتی از آسیاب کردن لوله های مصرف شده ساخته می شوند یعنی از بازیافت مواد اولیه به دست می آیند. ولی برای لوله هایی که در جاهای حساس و یا پروژه ای که جوش پلی اتیلن استفاده می شود نیاز است از لوله های با کیفیت و درصد خلوص بالا استفاده شود.

لوله پلی اتیلن فشار قوی چیست؟

لوله پلی اتیلن فشار قوی نوعی از لوله های پلی اتیلن است که در فشارهای کاری ۶ الی ۳۲ اتمسفر به کار می آیند. شاید واژه فشار قوی به نظر برسد منظور لوله هایی با ضخامت بالا است در صورتی که با پیشرفت علم و نوآوری در زمینه مواد اولیه پلی اتیلن این دیدگاه نادرست است.  لوله پلی اتیلن فشار قوی در گراندهای PE 80 در فشار ۱۰ اتمسفر با وزن ۸۷۳گرم و PE 100 درفشار ۱۶ اتمسفر و وزن ۷۲۱ گرم، دو شکل کلافی و شاخه ای تولید می شود. هر دو توان تحمل ۱۰ بار را دارند و از لحاظ استحکام برابرند ولی در قیمت و ضخامت لوله های با مواد PE 100  مناسب تر و مرغون به صرفه تر می باشند.

نکات مهم در تولید و خرید و نصب لوله پلی اتیلن فشار قوی

  • رنگ لوله های پلی اتیلن فشار قوی مشکی است و بر روی لوله نوار آبی رنگی وجود دارد که نوع مصرف این نوع لوله را نشان می دهد.
  • بر روی محصول تاریخ تولید ، ضریب ایمنی ، میزان تحمل فشار (اتمسفر) ، نشان استاندارد ایران و نوع PE درج شده که در هنگام خرید به این اطلاعات دقت کنید و با توجه به نیاز مصرفی خود اقدام به خرید محصول کنید.
  • در هنگام اجرا و نصب لوله استاندارد های جهانی رعایت شود.
  • مهمترین مسئله در استاندارد ها، جوش کاری صحیح و اصولی شبکه های پلی اتیلن می باشد.
  • قیمت لوله پلی اتیلنفشار قوی به خلوص ماده اولیه، کیفیت تولید، اندازه لوله، قطر و ضخامت آن بستگی دارد.

 تاریخچه استفاده از لوله پلی اتیلن فشار قوی

در سال ۱۹۵۰ میلادی اولین نمونه لوله های پلی اتیلن فشار قوی وارد بازار شد. پس از آن با پیشرفت علم و فناوری در سال ۱۹۶۰ نمونه های تک جداره از این لوله ها که برای استفاده در فشارهای ۲ تا ۳ بار، مناسب بودند، وارد بازار شد. امروز لوله پلی اتیلن فشار قوی پیشرفت کرده و در گرید تجاری PE63،PE80  و PE100 تهیه می شود. البته در حال حاضر فقط گرید PE100 در بازار موجود است و تولید گرید های دیگر صرفه اقتصادی و کیفیت مناسب ندارند و منسوخ شده اند.

کاربرد لوله پلی اتیلن فشار قوی چیست؟

مهمترین کاربرد لوله های پلی اتیلن در آب رسانی و انتقال آب با فشار بالا بخصوص در سطوح ناهموار و با شیب زیاد می باشد و در آبرسانی لوله های دفنی زیرزمینی، آبرسانی لوله های سطحی و در انتقال مایعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی و سیستم زهکشی کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی لوله پلی اتیلن فشار قوی

از مهمترین ویژگی های لوله پلی اتیلن فشار قوی می توان به سبکی وزن آن و مقاومت بالا در برابر ترک خوردگی و تغییر شرایط اشاره کرد. همچنین این لوله ها قیمت کمتری نسبت به سایر لوله ها دارند. در دماهای مختلف تا دمای ۴۰ درجه زیر صفر کارایی دارد. در برابر مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم است. به راحتی می توان خط لوله را راه اندازی نمود. ویژگی دیگر این  لوله ها این است که در جداره داخلی رسوب ایجاد نمی شود.

در کنار تمامی این مزایا لوله های پلی اتیلن فشار قوی معایبی نیز دارد. این لوله ها در صورت برخورد نور خورشید دچار خسارت می شوند برای همین باید در ساخت آنها  از مواد اولیه ضد اشعه استفاده کرد.

لوله پلی اتیلن فشار قوی

کنترل کیفی لوله پلی اتیلن فشار قوی

بعد از خروج لوله پلی اتیلن فشار قوی از خط لوله، وارد بخش آزمون لوله می شوند. در این مرحله باید کیفیت لوله کنترل شود. برای این کار تست فشار را انجام می دهند. در تست فشار نمونه اولیه لوله را در یک حوضچه آب غوطه ور می کنند  این آزمون در شرایط مختلف ذکر شده در ادامه انجام می شود.

  • به مدت ۱۰۰ساعت در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد تحت فشار ثابت
  • در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد و به مدت زمان ۱۶۵ ساعت، تحت فشار ثابت
  • در درجه حرارت ۸۰ درجه سانتی گراد و به مدت زمان ۱۰۰۰ ساعت، تحت فشار ثابت

این تست های برای این انجام می شود که عملکرد لوله را در شرایط مختلف در برابر ترک خوردگی، نشتی، متورم شدن و تورم موضعی امتحان کنند و از مقاومت لوله پلی اتیلن فشار قوی اطمینان حاصل کنند. و اگر نقصی باشد به معنی بی کیفیتی لوله تولید شده است.