تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

عایق لوله پلی اتیلن

عایق لوله پلی اتیلن

عایق لوله پلی اتیلن

استفاده از عایق لوله پلی اتیلن در لوله های پلی اتیلن سبب کارایی بهتر و عمر بیشتر لوله می شود. در این مقاله از شرکت توسن صنعت آپادانا تولید کننده لوله پلی اتیلن ، لوله آبیاری و  نوار آبیاریهمراه باشید تا بررسی کنیم که عایق لوله پلی اتیلن تاچه اندازه بر کارایی لوله پلی اتیلن موثر می باشد.

برای محافظت از لوله ها از عوامل محیطی همچون نور خورشید و افزایش طول عمر و جلوگیری از فرسودگی، خوردگی و یا زنگ زدگی زود هنگام لوله ها استفاده از عایق لوله پلی اتیلن ضروری می باشد. همچنین استفاده از عایق در لوله ها از انتقال حرارت بین لوله و محیط جلوگیری می کند. همچنین عایق لوله پلی اتیلن از نفوز رطوبت به داخل لوله ها جلوگیری می کند و حتی در لوله ها پلی اتیلنی که برای فاضلاب ها کاربرد دارد نیز سبب می شود صداهای که هنگام عبور جریان فاضلاب به وجود می آید را کم می کند. اگر لوله نیز دچار نشتی شود و از عایق لوله پلی اتیلن استفاده کرده باشید احتمال نشتی کمتر می شود.

در تمامی کاربردهایی که عایق لوله پلی اتیلن دارد جنس این عایق ها از مواد کوتینگ پلی اتیلن است که در رنگ ها و شکل های متنوع تولید و عرضه می شود.  موارد مصرف عایق لوله پلی اتیلن

از این عایق ها در تمامی جاهایی که از لوله استفاده می شود از جمله خطوط اصلی انتقال گاز و موارد نفتی که لوله های آن ها از جنس فولاد با آلیاژی محکم ساخته می شود کاربرد دارد. همچنین در لوله هایی که برای انتقال آب در لوله کشی ساختمان و یا در آبیاری مزارع و باغات کاربرد دارد. همچنین در لوله هایی که در شبکه فاضلاب استفاده می شود و از جنس چدن است را با عایق پلی اتیلنی پوشش می دهند. بیشتر کاربرد این عایق ها در سیستم های تهویه مطبوع که در آنها سیال را باید در در دمای خاصی نگه داری شود و انتقال حرارتی بین محیط داخل لوله با بیرون صورت نگیرد، مثلا مناسب برای موتورخانه ها و سیستم های گرمایش شهری می باشد و یا در جاهای حساس صنعتی از آنها استفاده می شود. علاوه بر لوله های پلی اتیلنی در سایر لوله های مسی و فلزی نیز استفاده می شوند.

عایق لوله پلی اتیلن

مشخصات عایق لوله پلی اتیلن

این عایق ها نیمه شفاف و به صورت مومی هستند. بسیار سبک و انعطاف پذیری بالایی دارند. عایق لوله‌های پلی اتیلن نیز از جنس خود پلی اتیلن می‌باشد و از لایه‌های مختلف تشکیل شده است. به صورت کلی این عایق ها در دو نوع EPE(Expanded Polyethylene) و XLPE(Cross-linked Polyethylene)  می باشد.

ضریب انتقال آتش در عایق لوله پلی اتیلن کمتر از ۲۵ و ضریب انتقال دود از ۵۰ کمتر می باشد. اگر این عایق ها آتش بگیرند هیچ دود سمی را تولید نمی کنند. معمولا نیازی به جکتینگ عایق بخار آب ندارد ولی توصیه می شود در محیط های باز از جکتینگ عایق بخار آب مخصوص آن اقلیم را به کار ببرید.

داخلی ترین لایه از فوم پلی اتیلنی متخلخل با وزن بسیار سبکی ساخته شده و بیرونی ترین لایه نیز از جنس پلی اتیلن می باشد که عایق را می پوشاند.

به راحتی می توان این عایق ها را نصب و استفاده کرد. در انواع مدل ها عرضه می شود که که با توجه به کاربرد مورد نظر، اتصالات خط لوله و طول خط لوله، عایق مناسب خود را انتخاب کنید.

این عایق ها سروصدای عبور سیال راز داخل لوله های پلی اتیلن را کم می کند و از یخ زدگی لوله های انتقال آب سرد جلوگیری می کند.

مزایای عایق های پلی اتیلنی

این عایق ها رو می توان در کمترین زمان و به آسانی نصب کرد که موجب کم شدن هزینه نصب می شود. به نسبت عایق های الاستومری مخصوصا XLPE با پوشش آلومینیومی  بسیار ارزان تر در مقایسه با عایق های مشابه هستند. در انواع  برای محیط هایی که بسیار مرطوب می باشند بسیار عالی است چرا که ضریب نفوز ربوطت در عایق پلی اتیلن صفر است. مقاومت زیادی دارند و در مقابل میکروب ها و آلودگی ها مصون هستند. اشعه فرابنفش هیچ گونه صدمه ای نمی تواند به آن بزند. دچار خوردگی نمی شوند و گرد و غبار تولید نمی کنند. گرما و حرارت را بسیار کم انتقال می دهد. انعطاف پذیر اند و در برابر ضربه و فشار مقاوم می باشند.

معایب عایق پلی اتیلنی

این عایق ها در مقایسه با عایق های دیگر همچون پشم شیشه و پشم سنگ گران تر می باشد. اگر دما از یک محدوده مشخص بالاتر رود به صورت دائمی تغییر شکل می دهد و از بین میرود. پس نباید در شرایطی که دما به صورت غیر قابل کنترل بالا می رود از آن استفاده کرد. این عایق ها، عایق آکوستیک نیستند و ضریب انتقال صوت مواد سلولی انعطاف پذیر در آن ها زیاد می باشد. چگالی آن ها نیز از عایق هایی مثل پشم شیشه بیشتر است.

استفاده از عایق لوله پلی انیلن آیا لازم است؟

با توجه به مزایای لوله های پلی اتیلن و مشخصات مکانیکی این دسته از لوله ها به این نتیجه رسیدیم که لوله های پلی اتیلن در برابر فشار های فیزیکی، خوردگی، عوامل محیطی و مواد اسیدی و شیمیایی مقاوم می باشد. در واقع جنس پلی اتیلنی این لوله ها به نوعی عایق هستند. پس در این جا برای ما سوال پیش می آید که آیا در این صورت نیازی به استفاده از عایق لوله پلی اتیلن داریم؟

از آنجایی که عایق لوله پلی اتیلن نیز از جنس پلی اتیلن است، ویژگی ها و مزایای لوله های پلی اتیلن را نیز دارد. لوله های پلی اتیلن مزایای بسیاری دارد ولی برای سودمندی و استفاده از محصولی با کارایی بالاتر از عایق لوله پلی اتیلن نیز استفاده می شود.

عایق لوله پلی اتیلن از جنس پلی اتیلن می باشد که در صنعت و در شرایط خاص کارکرد زیادی دارد و از جمله خصوصیات اصلی عایق لوله پلی اتیلن، میتوان عدم نفوز رطوبت و عدم انتقال گرما و حرارت را بیان کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.