تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

روش های تکثیر و پرورش حلزون

روش های تکثیر و پرورش حلزون

تکثیر و پرورش حلزون ، مفهوم چندان جدیدی نیست. از زمان های گذشته  تاکنون پرورش حلزون به منظور استفاده در طب سنتی، ساخت لوازم آرایشی و همینطور به عنوان خوراکی رواج داشته است. پرورش حلزون در ایران نیز روز به روز در حال گسترش بوده و به دلیل فواید بی نظیر آن برای مصارف طبی و زیبایی، مورد توجه قرار گرفته است. به همین خاطر در این مطلب به معرفی روش های تکثیر و پرورش حلزون می پردازیم.

روش های تکثیر و پرورش حلزون

در صورتی که برای اولین بار قصد پرورش حلزون را دارید، باید این نکته را در نظر بگیرید که استفاده از روش های تکثیر و پرورش حلزون بر اساس مقیاس مورد نظر شما، نیاز به سرمایه گذاری مشخصی در زمان، تجهیزات و منابع دارد. به ویژه اگر هدف شما پرورش مقادیر زیادی حلزون برای تجارت باشد. باید گفت پرورش حلزون طبی کار چندان آسانی نیست. بنابراین در صورتی که در این زمینه به اندازه کافی مطالعه نکرده باشید یا تجربه نداشته باشید ممکن از با مشکل مواجه شوید.

کسب آگاهی از محل مناسب برای رشد و نگهداری حلزون ها، اندازه مزرعه، تولید مثل و تغذیه مورد نیاز برای حلزون ها از جمله مواردی است که در به کاربردن انواع روش های تکثیر و پرورش حلزون مورد نیاز است. در ادامه در خصوص هر کدام از این موراد توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

تجهیزات لازم جهت تکثیر و پرورش حلزون

برخی از تجهیزات مهم برای پرورش حلزون عبارتند از:

  • فضای باز (قفس مانند) یا تونل‏ های پلاستیکی
  • تجهیزات کنترل دما مثل رطوبت سازها و آبپاش‏ ها
  • تجهیزات محافظتی برای مقابله با حمله حیوانات مضر
  • سیستم زهکشی و رطوبت کافی مناسب
  • خاک مناسب شامل شن، ماسه، سنگ آهک (کلسیم)، پلی آکریل آمید و منیزیم

روش های تکثیر و پرورش حلزون

  • خاک و محل مناسب

به طور کلی آلودگی، کاهش زیستگاه‌ها و تغییرات صورت گرفته در زنجیره غذایی بومی منجر به کاهش رشد و پرورش حلزون ها در برخی از مناطق شده است. بنابراین قبل از به کار بردن روش های تکثیر و پرورش حلزون باید محل مناسبی را برای این کار در نظر گرفت. پرورش دهندگان حلزون برای تکثیر حلزون باید محلی را انتخاب کنند که از پوشش گیاهی مناسب برای تامین خوراک و پناهگاه این حیوانات برخوردار باشد. خاک مورد نیاز برای حلزون ها باید از مقادیر مناسبی شن، ماسه و خاک رس با pH حدود ۵٫۸ تا ۷٫۵ و محتوای ۲۰-۴۰٪ مواد آلی و همینطور کلسیم برخوردار باشد.

این محیط همچنین باید دارای دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد و رطوبت بالا (۷۵ تا ۹۵ درصد) باشد. ساختار خاک باید سبک باشد، بنابراین خاک رس به تنهایی برای دراز کشیدن و حرکت تخم ها نامناسب است. علاوه بر این، گیاهان و حلزون ها باید مرتبا مرطوب شوند. در این صورت حلزون می تواند به راحتی بر روی رطوبت برگ ها و زمین حرکت کند. به همین دلیل می تواند بیشتر غذا بخورد و سریع تر رشد کنند.

توجه به سیستم زهکشی نیز ضروری است. به هیچ عنوان نباید آب بر روی زمین محل پرورش حلزون ها باقی بماند. به همین خاطر جمع آوری آب باران و یا آبیاری صورت گرفته، برای پرورش حلزون از اهمیت بالایی برخوردار است. این مکان همچنین باید عاری از هر گونه حیوان درنده و حشره باشد. توجه داشته باشید که حلزون‌ها دشمنان بسیاری در طبیعت دارند. وجود سوسک‌ها، مارها، مارمولک ها، قورباغه‌ها، لاک‌پشت‌ها و پرندگانی مانند مرغ، اردک و غاز می توانند برای رشد و پرورش حلزون ها مضر باشند.

  • اندازه مزرعه

اندازه یک مزرعه برای پرورش حلزون متغیر است و به نوع و تعداد حلزون های مورد نظر برای تکثیر و پرورش بستگی دارد. در برخی از کشورها مساحت مورد نیاز برای پرورش حلزون ها در مقیاس های بزرگ تجاری به حدود ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ متر نیز می رسد.

  • تولید مثل

حلزون ها (به جز حلزون سیب ) هرمافرودیت هستند. این بدان معنی است که اندام ‌های تولید مثل نر و ماده را در خود دارند. بر همین اساس می‌توانند در یک زمان هم تخم و هم اسپرم را تولید کنند. اما با این وجود برای بارور کردن تخم هایشان لازم است با حلزون دیگری جفت‌گیری کنند.

بعضی از حلزون ها در یک فصل به عنوان نر و در فصل دیگر به عنوان ماده عمل می کنند و همزمان همدیگر را بارور می کنند. جفت گیری حلزون ها فقط در مواقعی که به اندازه کافی بالغ شوند اتفاق می افتد. معمولاً جفت گیری در اواخر بهار یا اوایل تابستان رخ می دهد. پس از انجام مقاربت، حلزون می تواند اسپرم خود را تا یک سال ذخیره کند. اما معمولاً طی چند هفته تخم می گذارد. حدود یک ماه بعد از جفت‌گیری، حلزون ها تخمه‌ای سفید و بسیار کوچک را در تونلی که در زمین حفر کرده‌اند و  یا در پوشش برگی می گذارند.

حداقل دو اینچ خاک عمیق برای تخم گذاری مناسب است. مکان باید عاری از آفاتی مانند مورچه ها باشد. همچنین خاک خشک و یا خاک رس و سنگین برای تخم گذاری مناسب نیست و باعث کاهش توانایی تولید مثل و تکثیر حلزون ها می شود. خاک غنی از رطوبت برای تخم گذاری مناسب است. پس از چند هفته نیز نوزادان حلزون سر از تخم بیرون می‌آورند. البته ناگفته نماند بالغ شدن کامل نوزادان حلزون دو سال طول خواهد کشید.

روش های تکثیر و پرورش حلزون

  • تغذیه

به طور کلی بیشتر گونه های حلزون گیاهخوار هستند. آنها از انواع زیادی از سبزیجات نظیر برگ ‌ها، ساقه ها، گل ها و میوه های مثل انبه، موز، گلابی و انجیر تغذیه می کنند. البته برخی از گونه ‌های بزرگتر حلزون نیز کاملاً گوشتخوار هستند. حلزون ها برای تجزیه غذا، از هزاران ساختار دندان مانند میکروسکوپی در روی زبان تسمه مانندشان استفاده می کنند. این دندان ها با نام سوهانک یا رادولا شناخته می‌شود. عملکرد رادولا مانند یک سوهان بوده و غذا را به قطعات خیلی کوچک اره می‌کند.

همچنین حلزون ها برگ های مرطوب را نسبت به برگ های خشک ترجیح می دهند. علاوه بر این، یک پرورش دهنده حلزون باید خوراک غنی از مواد مورد نیاز برای رشد و تقویت حلزون ها را نیز فراهم کند. برای این کار می توانن  انواع گیاهان را به صورت مخلوط تهیه کرد.

رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما

رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما

ما دوست داریم پوستی درخشان، سالم و شاداب داشته باشیم. به همین منظور اغلب به دنبال محصولات مراقبت از پوست شیمیایی و یا راه حل های درمانی طبیعی برای رفع نیازهای زیبایی پوست خود هستیم. شاید تا به حال شنیده باشید که قارچ گانودرما علاوه بر خواص درمانی بی شمارش، فواید قابل توجهی برای پوست نیز دارد. اگر آشنایی زیادی با این قارچ ندارید و نمی دانید که چگونه می تواند به زیبایی شما کمک کند، نگران نباشید! ما در این پست می خواهیم در خصوص رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما و همینطور دیگر فواید این کرم برای پوست صحبت کنیم.

  • قارچ گانودرما

قارچ گانودرما به طور سنتی در گذشته در طب شرقی و به ویژه در چین مورد استفاده قرار می گرفت. از آنجا که این قارچ  به کند شدن روند پیری، افزایش انرژی، تقویت سیستم ایمنی، حفظ عملکرد سالم کبد و سلامتی پوست کمک می کند، از این رو مورد توجه پزشکان غربی نیز قرار گرفته و تا به امروز مطالعات گسترده ای بر روی خواص آن انجام شده است. در این مبحث نیز می خواهیم به موضوع رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما و همینطور حفظ شادابی و زیبایی پوست بپردازیم.

عصاره قارچ گانودرما حاوی مقدار زیادی پلی ساکارید است که جهت هیدراته کردن پوست و همچنین ترمیم و تجدید آن ضروری است. البته این عصاره جادویی، مزایای بیشتری برای پوست به دنبال دارد. برخی از آنها عبارتند از: کاهش التهاب، کاهش لک، برطرف کردن پف، کاهش چین و چروک و آسیب رادیکال های آزاد و همینطور بازسازی سلول های پوستی.

می توان گفت قارچ گانودرما گیاه مفیدی برای سلامت پوست است که هم به صورت خوراکی و هم موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال مصرف فرآورده های قارچ گانودرما به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش حساسیت پوست و افزایش  مقاومت آن در برابر تحریک کننده های محیطی کمک می کند. همچنین برای بهره مند شدن از خاصیت رطوبت رسانی این قارچ باید آن را به صورت موضعی استفاده کرد.

  • بهبود مشکلات پوستی با استفاده از کرم قارچ گانودرما

بیشتر مشکلات پوستی، ناشی از التهاب و فعالیت بیش از حد رادیکال های آزاد است. قارچ گانودرما حاوی آنتی اکسیدان و همچنین ترکیباتی است که خاصیت ضد التهابی دارد. استفاده موضعی از این ترکیبات طبیعی باعث بهبودی و مبارزه با التهاب پوست می شود. از این رو عصاره قارچ گانودرما اغلب در محصولات پوستی برای درمان مشکلات پوستی نظیر اگزما، لک و آکنه به کار می رود. رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما و همینطور بهبود دیگر مشکلات پوستی مثل آکنه، التهاب و چین و چروک موجب شده تا خیلی از خانم ها هنگام خرید محصولات مراقبت از پوست، این کرم را نیز به عنوان یک گزینه انتخابی عالی برای رفع مشکلات پوستی خود در نظر بگیرند.

رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما

  • رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما

شما می توانید قارچ گانودرما را به اشکال مختلف نظیر عصاره خوراکی، کرم گانودرما و یا ماسک گانودرما استفاده کنید. مصرف قارچ جان افزا به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. همچنین اگر عصاره قارچ گانودرما به صورت موضعی بر روی پوست خود قرار دهید خواهید دید که به سرعت خواص آن جذب پوست صورت شما خواهد شد.

ترکیبات کرم قارچ گانودرما به تقویت فعالیت سلول های تولید ملانین که مسئول رنگ پوست شما هستند کمک کرده که در نتیجه آن لک های پوستی برطرف خواهد شد. علاوه بر رفع لک های پوستی با کرم قارچ گانودرما، با مصرف مداوم عصاره این قارچ بافت های از بین رفته پوست نیز به تدریج بهبود می یابند. به همین خاطر است که امروزه ترکیبات قارچ گانودرما یک ماده محبوب برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست به شمار می آید. در ادامه به خواص قارچ گانودرما که می تواند برای سلامتی و شادابی و همینطور از بین بردن لک های پوستی مفید باشد، اشاره می کنیم:

  1.  مرطوب کننده پوست:

هیالورونیک اسید موجود در قارچ گانودرما یک مرطوب کننده قوی برای پوست محسوب شده و پوست شما را محکم می کند. کرم گانودرما همچنین باعث کاهش چین و چروک های مربوط به افزایش سن و خطوط ریز می شود. قارچ های خوراکی نظیر ریشی حاوی یک پلی ساکارید است که به میزان زیادی در آبرسانی پوست مفید است. در نتیجه یک پوست صاف و نرم برای شما به ارمغان می آورد.

  1. روشن کننده پوست:

قارچ گانودرما دارای ترکیباتی است که به عنوان نرم کننده طبیعی پوست عمل می کند. این ترکیبات همچنین مانع از تولید ملانین روی سطح پوست می شود. به این ترتیب از ایجاد لک جلوگیری کرده و به روشن شدن پوست کمک می کند.

  1. درمان آکنه:

قارچ گانودرما از نظر ویتامین D غنی است. این ماده هنگامی که به صورت موضعی روی ضایعات آکنه اعمال شود، دارای خاصیت درمانی فوق العاده ای می باشد. بنابراین، عصاره های موجود در قارچ گانودما اغلب در محصولات مراقبت از پوست که به درمان آکنه اختصاص دارد، به کار می روند.

درمان آکنه

  1. کاهش التهاب:

قارچ گانودرما دارای خاصیت کاهش دهنده التهاب است که می تواند هر نوع التهاب در داخل یا خارج از بدن را برطرف کند. این خاصیت به ویژه برای پوست به درمان آکنه، زخم ها، لکه ها، تورم و غیره کمک کند. ویژگی کاهش التهاب قارچ گانودرما در واقع یکی از مهمترین دلایلی است که منجر شده این قارچ بخشی از بسیاری از محصولات آرایشی نظیر کرم ها و لوسیون ها باشد. البته دقت داشته باشید که تاثیرگذاری روش موضعی ممکن است کمی بیشتر از مصرف خوراکی روزانه عصاره این محصول طول بکشد.

  1. تقویت پوست:

مصرف موضعی قارچ جان افزا نه تنها به شما برای داشتن پوستی صاف و شاداب کمک می کند، بلکه می تواند برای تقویت پوست شما در برابر انواع مشکلات پوستی شایع نظیر آکنه، لکه ها و چین و چروک نیز مفید باشد. در واقع با استفاده از کرم حاوی عصاره قارچ ریشی، همانطور که سلول های پوستی شما رطوبت و روغن های طبیعی خود را حفظ می کنند، در برابر حمله رادیکال های آزاد نیز، مقاومت بیشتری خواهند داشت.

  1. خاصیت ضد پیری:

ترکیبات قارچ های گانودرما دارای خاصیت ضد پیری هستند. به همین خاطر اغلب در کرم ها، لوسیون ها و سرم ها به عنوان درمانی برای علائم پیری مانند لکه های کبدی، لکه های ناشی از افزایش سن، تغییر رنگ و ناهمواری پوست استفاده می شوند. علاوه بر این قارچ گانودرما دفاع طبیعی پوست را تقویت کرده و شکل ظاهری آن را بهبود می بخشد.

زالو درمانی یا هیرودو تراپی چیست؟

زالو درمانی که تحت عنوان هیرودو تراپی (hirudotherapy) نیز شناخته می‌شود، یک روش درمانی طبیعی و بی‌خطر است، که در آن از خواص درمانی موجود در بزاق زالو استفاده می‌کنند. این خواص درمانی صدها سال پیش شناخته شده است؛ قبل از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها و در دوران قرون‌وسطی از زالوها برای التیام درد و کمک به بهبود عفونت‌ها، در پزشکی استفاده می‌شده است.

برای مدت زمانی مخصوصاً در کشورهای غربی؛ به علت از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به طب سنتی و روی آوردن به طب نوین استفاده از این روش به طرز چشمگیری کاهش یافت. هرچند مردم خاورمیانه و اروپای شرقی به استفاده از آن کم‌وبیش اعتقاد داشتند. اما در ۲۰ سال اخیر و با شناسایی خواص بی‌شمار زالوها و بررسی تأثیرات مثبت آن‌ها زالو درمانی علاوه بر طب سنتی در علوم پزشکی نیز جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. تا جایی که امروزه در ایالات‌متحده، نیوزلند و استرالیا نیز این روش طرفداران خود را دارد.

هیرودو تراپی

موجودات قابل‌استفاده در زالو درمانی را بشناسید

اغلب مردم وقتی عبارت زالو درمانی را می‌شنوند بیشتر یاد موجودات انگلی وحشتناکی می‌افتند؛ که به طرز غیرقابل کنترلی به بدن انسان می‌چسبند و تمام خون آن را می‌مکند. امیدواریم با خواندن این مقاله طرز تفکر شما نسبت به این موجودات عوض شده و به کارایی‌های مفید آن‌ها پی ببرید.

حدود ۶۵۰ گونه زالو در جهان شناسایی شده‌اند که اندازه بزرگ‌ترین آن‌ها به حدود ۴۵ سانتی‌متر می‌رسد.

گونه‌ی Hirudo medicinalis گونه‌ای است که بیشتر در طب نوین مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیرا دارای عمیق‌ترین نیش و طولانی‌ترین زمان مکیدن خون می‌باشد. این زالوها که به رنگ سبز تا قهوه‌ای تیره وجود دارند می‌توانند حدود ۲۵ سانت طول داشته باشند.

زالوهایی که برای اهداف تجاری بکار می‌روند در محیط‌های استریل پرورش و تکثیر داده می‌شوند. هر زالو تنها برای یک‌بار بکار برده می‌شود و سپس از بین می‌رود.

 

 

هیرودو تراپی

روند انجام زالو درمانی چگونه است؟

  • قبل از شروع زالو درمانی محل موردنظر را با آب و صابون و یا محلول‌های شستشو تمیز نموده و سپس با آب مقطر و یا هر آبی که فاقد کلر باشد بدن را پاک‌سازی می‌کنند.
  • این دوزیستان و انگل‌های خارجی می‌توانند به مدت ۱۵ دقیقه تا یک ساعت، روی بدن میزبان چسبانده شوند و ۵ تا ۱۵ میلی‌لیتر خون را بمکند. زمانی که حجم مصرفی آن‌ها به ماکسیمم موردنیاز رسید خودبه‌خود از سطح پوست جدا می‌شوند.
  • اگر زالوها خودبه‌خود به سطح پوست شما متصل نشوند معمولاً از قطره‌های گلوکز یا ساکارز و یا ایجاد یک زخم کوچک استفاده می‌کنند تا اشتیاق زالو را برای شروع فعالیت افزایش دهند.
  • هنگام تغذیه زالوها از بدن انسان، زالوها عوامل ضد انعقادی و روان کننده را به محل اتصال تزریق می‌کنند که سبب تسهیل گردش خون و بهبود خون‌رسانی به محل موردنظر می‌شود همچنین شامل مواد باکتری‌کش و باکتریو استاتیک می‌باشد و از انتقال آلودگی در هنگام فرایند زالو درمانی جلوگیری کنند.
  • نیش زالو تقریباً بدون درد است و در ابتدا زالو مقدار کمی از مایعی شفاف را روی پوست بیمار آزاد می‌کند. بعلاوه زالو با ترشح ترکیبات ضد درد به همراه محلول‌های مختلف ضدالتهابی باعث تسریع روند بهبود بیمار می‌شود.

 

 

هیرودو تراپیمواد تشکیل‌دهنده بزاق زالوها که در زالو درمانی مفید هستند

به نظر می‌رسد مکانسیم اصلی در زالو درمانی؛ از ترشح مخلوط پیچیده‌ای از مواد بیولوژیکی فعال موجود در غدد بزاقی زالو، در زمان گاز گرفتن و تزریق این مواد به بدن جاندار موردنظر (اصولاً انسان) رخ می‌دهد. به‌طور کلی مواد تشکیل دهنده بزاق زالوها را بر اساس کارایی آن‌ها به چند نوع زیر تقسیم کرد:

  • بزاق زالو از مواد ضد انعقادی تشکیل‌شده است که به ترومبین متصل شده و در بدن میزبان از تبدیل فیبرینوژن به فیبرین جلوگیری می‌کنند.
  • مهارکننده‌های کالین و فاکتور Xa که دو ماده ضد انعقاد خون با دو مکانیسم متفاوت برای حل کردن فیبرین ها هستند، با هیرودین ترکیب‌شده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. بعلاوه برخی مواد موجود در بزاق خواص ضد پلاکت دارند.
  • استیل کولین که ماده‌ای مانند هیستامین بوده و به‌عنوان گشادکننده رگ‌ها، جریان خون را در محل افزایش می‌دهد.
  • یک ترکیب مورفین مانند که ضد درد می‌باشد و باعث می‌شود نیش زالو بدون درد، مهارشده و قابل تحمل شود.
  • هیالورونیداز، که سبب نفوذپذیری بافت‌ها شده و به افزایش جذب مواد موجود در بزاق کمک می‌کند.
  • کلاژناز که باعث تراکم و چسبندگی سلول‌های محل زخم می‌گردد.

 

همه این مواد با آنزیم‌های دیگر ترکیب شده تا اثر درمانی زالو را تقویت نمایند.

 

هیرودو تراپی

زالو درمانی برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

  • بعد از عمله‌ای زیبایی برای بهبود خون‌رسانی به بافت‌های ظریف تازه ایجادشده.
  • بعد از جراحی‌های قلب برای افزایش عملکرد گردش خون در بدن بیمار
  • در مورد بیماران سرطانی مانع از تشکیل تومورهای جدید می‌شود.
  • جلوگیری از زیرش مو با افزایش خون‌رسانی به بافت سر که منجر به پرپشت شدن موها می‌گردد.

نکاتی که لازم است قبل از زالو درمانی بدانید

  • زالو درمانی به‌عنوان یک روش درمانی مکمل برای بیماری‌های مختلف مؤثر است. و پزشکان برای معالجه بیماران، تنها استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنند.
  • بهتر است از درمانگر خود اطلاعاتی مانند محل اتصال زالوها، تعداد زالوهای مورد استفاده و … را کسب نمایید. تا با آرامش بیشتری معالجه را آغاز کنید.
  • در طول فرایند زالو درمانی احتمال حرکت زالوها از محل مورد نظر به قسمت دیگری از بدن وجود دارد. در صورت بروز چنین پدیده‌ای درمانگر را مطلع کنید.
  • اگر داروهای ضدالتهابی و غیراستروئیدی مصرف می‌کنید که احتمال خونریزی را افزایش داده و یا ممکن است زمان بند آمدن خونریزی را طولانی کنند حتماً با درمانگر مشورت کنید.

گیاهان شیرین جایگزین شکر کدامند؟

گیاهان شیرین

شکر یک ماده غذایی بسیار مضر در رژیم های غذایی امروزی محسوب می شود. اما اگر شما هم طرفدار غذاها و دسرهای شیرین هستید باید بگوییم که خوشبختانه روش های زیادی برای شیرین کردن غذاها بدون اضافه کردن شکر وجود دارد. اگر می خواهید بدانید که گیاهان شیرین جایگزین شکر کدامند؟ حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

چرا شکر برای شما بد است

خوب است بدانید در شکر هیچ گونه پروتئین، چربی های ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی وجود ندارد، پس واقعا در رژیم غذایی نیازی به آن نیست. علاوه بر این شکر در هورمون هایی که مسئول تنظیم احساس سیری و گرسنگی هستند، تداخل ایجاد می کند. این مسئله می تواند منجر به افزایش کالری و در نتیجه افزایش وزن شما گردد. همچنین مصرف شکر به متابولیسم بدن شما آسیب می رساند، که منجر به افزایش انسولین و ذخیره چربی می شود. مصرف زیاد قند همینطور باعث برخی از مرگبارترین بیماری های جهان از جمله بیماری های قلبی، دیابت و سرطان می شود. خلاصه اینکه، شکرفوق العاده ناسالم است و باید به هر قیمتی از خوردن آن اجتناب کنید. در ادامه به معرفی برخی از گیاهان شیرین جایگزین شکر می پردازیم.

گیاهان شیرین جایگزین شکر

گیاهان شیرین

 استویا

یکی ازگیاهان شیرین که جایگزین ۱۰۰٪ طبیعی شکر محسوب می شود، استویا نام دارد. این گیاه که بیشتر در کشورهای پاراگوئه (آمریکای جنوبی) و همینطور برزیل استخراج می گردد، حاوی کالری صفر است و هیچ شکر یا کربوهیدراتی در آن وجود ندارد، به این ترتیب مصرف آن تاثیری در افزایش وزن شما نخواهد داشت.

مطالعات پزشکی نشان داده اند که استویا نه تنها با هیچ گونه عوارض جانبی برای سلامتی همراه نیست، بلکه با برخی از مزایای سلامت نیز مرتبط است.

کاهش فشار خون و مبارزه با دیابت برخی از خواص مهم این گیاه هستند. استویا به طور معمول به صورت پودر و یا مایع در دسترس می باشد.

 

 

گیاهان شیرینزایلیتول

زایلیتول یکی دیگر از گیاه های شیرین برای استفاده به جای شکر است که از چوب ذرت یا درخت توس به دست می آید. این ماده همچنین در بسیاری از میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود. کالری موجود زایلیتول بسیار کمتر از کالری شکر است و علاوه بر این قند خون یا انسولین بدن را افزایش نمی دهد. از آنجایی که اثرات مضر شکر معمولی به خاطر داشتن مقدار بالای فروکتوز است، در انتخاب یک گیاه جایگزین باید به حداقل بودن این فاکتور در آن توجه کرد.

خوشبختانه زایلیتول حاوی فروکتوز صفر است و بنابراین هیچ یک از اثرات مضر مرتبط با قند را ندارد. مصرف زایلیتول منجر به افزایش جذب کلسیم می شود که در نتیجه به حفظ سلامت دندان ها و تراکم استخوان ها کمک می کند.

البته ناگفته نماند، خوردن زیاد زایلیتول می تواند عوارض جانبی گوارشی مانند نفخ و اسهال را به همراه داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است که زایلیتول برای سگ ها بسیار سمی است.

 

 

گیاهان شیرین

اریتریتول

مانند زایلیتول، اریتریتول نیز یک الکل قند است، اما نسبت به آن حاوی کالری کمتری است. این ماده تقریبا ۶ درصد کالری موجود در شکر را داراست. اریتریتول دقیقا همانند شکر معمولی غذا را مزه دار می کند، بنابراین به یک گزینه مناسب برای جایگزین شدن با شکر مضر تبدیل شده است.

از آنجایی که بدن شما تقریبا آنزیمی برای تجزیه اریتریتول ندارد، بنابراین بیشتر آن مستقیماً در جریان خون شما جذب شده و بدون تغییر در ادرار دفع می گردد.

به این ترتیب این گیاه به خصوص برای افرادی که اضافه وزن یا دیابت دارند یک جایگزین عالی برای شکر معمولی محسوب می شود.

 

گیاهان شیرین

شربت یاکون

شربت یاکون یا (دایکون) از گیاه (yacón) استخراج می گردد. این گیاه شیرین بومی آمریکای جنوبی است و از رنگ تیره و غلظتی شبیه به ملاس برخوردار است. برخی از تحقیقات نشان می دهد که شربت یاکون باعث کاهش وزن قابل توجهی در خانم های دارای اضافه وزن می شود، اما هنوز این ادعا به طور کامل اثبات نشده است. البته شربت یاکون حاوی ۴۰ تا۵۰ درصد فروکتولیگوساکاریدها است که نوعی خاص از مولکول قند است و بدن انسان قادر به هضم آن نیست. از آنجا که این مولکول های قند هضم نمی شوند،

شربت یاکون حاوی یک سوم کالری قند معمولی در هر گرم می باشد. برخی از فواید این شربت عبارتند از: بهبود سیستم ایمنی و عملکرد مغز، جلوگیری از دیابت و چاقی و همینطور تقویت دستگاه گوارش. البته خوردن مقادیر زیادی از آن ممکن است منجر به اسهال یا ناراحتی در دستگاه گوارش شود. همچنین امکان استفاده از این شربت در پخت و پز نیست، زیرا درجه حرارت بالا ساختار فروکتولیگوساکاریدها را تجزیه می کند. در عوض می توانید از آن برای شیرین کردن قهوه یا چای خود استفاده کنید و یا آن را به سس سالاد اضافه نمایید.

قندهایی با ضرر کمتر

قندهایی با ضرر کمتر نظیر شربت افرا، ملاس و عسل کمی بهتر از شکر معمولی هستند، اما باز هم باید به مقدار کم مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به معرفی ویژگی آنها می پردازیم.

گیاهان شیرین 

شکر نارگیل

شکر نارگیل از شیره درخت نارگیل به دست می آید. این شکر سرشار از چند ماده مغذی نظیر آهن، روی، کلسیم، پتاسیم و همچنین آنتی اکسیدان ها است.

شاخص قند خون در اثر مصرف شکر نارگیل از شکر معمولی پایین تر است، اما با این وجود منجر به افزایش قند خون می شود.

شکر نارگیل همچنین از کالری و فروکتوز برخوردار است و مصرف آن مانند قند معمولی چندان توصیه نمی شود.

 

 

گیاهان شیرین

 

عسل

عسل طبیعی که توسط زنبورهای عسل تولید می شود حاوی مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی  و همچنین مقدار زیادی آنتی اکسیدان مفید برای بدن است.

خوردن عسل فواید زیادی برای سلامتی دارد. اما با این وجود میزان قند خون را افزایش می دهد. البته ناگفته نماند عسل اثرات مضر کمی روی سطح قند خون و متابولیسم نسبت به قند معمولی دارد، اما هنوز هم حاوی فروکتوز است که می تواند به بروز مشکلاتی در سلامتی افراد منجر شود.

خلاصه اینکه، عسل کاملاً بی ضرر نیست و نباید زیاد مصرف شود.

گیاهان شیرین

شربت افرا

شربت افرا یک مایع غلیظ و قندی است که با پختن شیره درختان افرا ایجاد می شود. این ماده حاوی مقادیر مناسبی از مواد معدنی از جمله کلسیم، پتاسیم، آهن، روی و منگنز است.

همچنین حاوی حداقل ۲۴ نوع مختلف آنتی اکسیدان است. آزمایشات نشان می دهد که شربت افرا حتی می تواند فواید ضد سرطان نیز داشته باشد، اما هنوز تحقیقات بیشتری برای تأیید این مورد نیاز است.

در حالی که شربت افرا حاوی برخی مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها است، اما قند بسیار زیادی دارد و شاخص قند خون با مصرف این شربت، تنها به مقدار کمی از قند معمولی پایین تر خواهد بود.

به این ترتیب مانند عسل و شکر نارگیل، شربت افرا نیز گزینه ای بهتر از قند معمولی است، اما هنوز هم باید در حد اعتدال مصرف گردد.

 

گیاهان شیرین

ملاس

ملاس یک مایع قهوه ای شیرین و بسیار غلیظ مانند شربت است که از جوشاندن نیشکر یا آب چغندر قند تهیه می شود. این ماده حاوی تعدادی ویتامین و مواد معدنی و همچنین چندین آنتی اکسیدان است.

علاوه بر این، پتاسیم و کلسیم زیاد آن موجب سلامت استخوان و قلب می شود. با این وجود، ملاس هم قند زیادی دارد و باید به مقدار کم مصرف شود.

 

 

 

همچنین از جایگزین کردن شکر با این شیرین کننده ها خودداری کنید

دقت داشته باشید که برخی از گیاهان شیرین جایگزین شکر نظیر شهد آگاو (گیاه خنجری) یا شربت ذرت با فروکتوز بالا ممکن است حتی باعث آسیب بیشتری نسبت به شکر معمولی شوند. برای مثال شهد آگاو حاوی فروکتوز بیشتری نسبت به شکر است. شربت ذرت با فروکتوز بالا نیز معمولاً برای شیرین کردن غذاهای فرآوری شده و نوشابه استفاده می شود و همانطور که مشخص است قطعا برای سلامتی بسیار مضر می باشد. بنابراین حتما باید از مصرف چنین مواردی به جای شکر خودداری نمایید.

پاپریکا چیست؟

پاپریکا

احتمالا برای شما هم پیش آمده که هنگام یادگیری یک دستور غذایی جدید به خصوص غذاهای اروپایی، در فهرست مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه غذا با نام پاپریکا روبه رو شده باشید. اما پاپریکا چیست؟ در این مقاله می خواهیم با ویژگی های پاپریکا و خواص آن بیشتر آشنا شویم. 

ادامه مطلب ...