تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

آشنایی با مواد اولیه لوله پلی اتیلن


با پیشرفت روز افزون تکنولوژی بهره گیری از مواد پلی اتیلن در صنعت هم رو به افزایش است و امروزه در سیستم های آبیاری تحت فشار و لوله های انتقال گاز و مواردی از این دست، شاهد بکارگیری این مواد هستیم. مواد پلی اتیلنی که قابل استفاده در لوله پلی اتیلن و اتصالات پلی اتیلن هستند با استاندارهای گوناگون و تنوع زیاد در بازار عرضه می گردند و در عین حال از ساده ترین و ارزان ترین پلیمر ها به شمار می آیند. این ماده به دلیل برخورداری از خواص ویژه ای همچون وزن کم، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در مقابل خوردگی در حال حاضر به عنوان راه حلی مطمئن و مقرون به صرفه برای کاربرد در لوله پلی اتیلن به شمارمی آید.
اگر با علم شیمی آشنایی داشته باشید در تحقیقات و مطالعات در این حوزه با کلمه اتیلن زیاد مواجه شده اید که در بسیاری از ترکیبات پتروشیمی کاربرد فراوان دارد. یکی از دسته های رزین ها، پلی اتیلن ها هستند که با پلیمریزاسیون کردن گاز اتیلن می توان خواص مختلف مثل چگالی، شبکه ای شدن و وزن مولکولی را کنترل کرد. اتیلن با فرمول H۲C=CH۲ شناخته می شود که گازی بیرنگ و قابل اشتعال با بویی تقریبا شیرین است. پلی اتیلن ها که از اتیلن ساخته میشود با دامنه وسیعی از ویژگی های فیزیکی سبب تولید زیادی از محصولات متنوع میشوند. طبق آمار منتشر شده مصرف این ماده در دنیا بالغ بر ۶۹ میلیون تن برآورد شده است. این ماده از چهار گروه اصلی که پلی اتلین سنگین،سبک ،خطی و ترفتالات نام دارد تشکیل می شود. انواع مواد پلی اتیلن طبقه‌بندی بر اساس دانسیته آنها صورت می‌گیرد که در مقدار دانسیته اندازه زنجیر پلیمری و نوع و تعداد شاخه‌های موجود در زنجیره دخالت دارد.
با توسن صنعت همراه باشید تا با این دسته بندی ها بیشتر آشنا شوید. 

 

پلی اتیلن سنگین

پلی اتیلن سنگین (HDPE) از معروف ترین و پر کاربرد ترین نوع پلیمر به شمار می آیند. فشرده بودن زنجیره مولکولی این ماده سبب افزایش دانسیته آن میشود که انعطاف پذیری پایین آن را به دنبال خواهد داشت. نوع سنگین نسبت به نوع سبک آن از مقاومت کمتری برخوردار است ولی با مقاومتی که در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می دهد ثابت کرده است در برابر تنش های شکننده به خوبی عمل می کند. پلی اتیلن سنگین به صورت اولیه یکدست، خالص و غیرشفاف است، رنگی نبوده و در صورت لزوم به آنها رنگدانه اضافه می شود. این مواد در رنگ های سفید، قرمز، آبی، زرد، سبز، مشکی و حتی گاهی به رنگ مواد خام خود استفاده می شوند. همچنین عایق الکتریسیته بوده و در برابر حرارت مستقیم از بین خواهد رفت.
از این نوع پلیمر درمحصولات تجارتی همانند لوله پلی اتیلن انتقال آب و فاضلاب، اسباب بازی ها، صندلی های محیط های باز و … استفاده میشود.

پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن سبک (LDPE) که در ورق مورد نیاز جهت ساخت کاور ها و چمدان ها، آسترهای بسته بندی و روکش های طلقی کاربرد دارد به دلیل ساختار مولکولی ضعیف، از استحکام کششی کمتری برخوردار است. فشردگی کم و دانسیته پایین و در نتیجه انعطاف بالا از خواص این نوع از پلیمر به حساب می آید. مصرف دیگر آن عایق کاری سیم و کابل و روکش کاغذ ،ساخت ظروف خانگی ، اسباب بازی ، روکش سیم های برق و مخابرات ، فیلم ، قطعات مختلف اتومبیل ، لوازم ورزشی و آزمایشگاهی و قطعات صنعتی می باشد.

پلی اتیلن سبک خطی(LLDPE)

این نوع از دانسیته پایین حتی کمتر از نوع سبک آن برخوردار است اما در عوض در برابر سوراخ و پاره شدن استحکام کششی خوبی دارد. پلی اتیلن سبک خطی به دلیل ویزگی های فوق العاده اش امروزه مورد توجه صنعت های مختلف از جمله در ساخت لوله پلی اتیلن بخش کشاورزی و لوله های آبیاری ، تولید فیلم های عکاسی، الیاف و تولید انواع لوازم پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه و صنایع غذایی قرار گرفته است.

پلی اتیلن ترفتالات

در ایران از این نوع پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی استفاده می شود.
ترفتالات دارای مقاومت بالای در برابر شکستگی ، دما و نفوذ گازها می باشد و به دلیل داشتن وزن کم و ارزان بودن قیمت آن نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز ، تولید بطری های پلاستیکی از این رزین با کاربرد گسترده ای روبه رو شده است. البته به علت بالا بودن حجم بطری های ساخته شده از این نوع پلی اتیلن که فضای زیادی اشغال میکند و زمان تجزیه آن در طبیعت بسیار طولانی و در حدود ۳۰۰ سال می باشد مسئله بازیافت این محصول از معایب مهم محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.