تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از پروتکل Z-Wave در خانه های هوشمند

صرفه جویی

چگونه با استفاده از Z-Wave در مصرف انرژی خانه های هوشمند صرفه جویی کنیم؟

با طولانی تر شدن زمان روز ها و افزایش گرمای هوا، مصرف انرژی در خانه ها نیز افزایش می یابد. با توجه به بررسی های سازمان انرژی ایالات متحده انرژی مصرفی در منازل، ۱۷ درصد از مصرف کل انرژی الکتریکی به تنهایی به سیستم های تهویه هوا (سرمایشی-گرمایشی) اختصاص دارد. در تابستان، می توان با استفاده از خانه های هوشمند و پروتکل Z-Wave ، مصرف انرژی را کاهش داد تا به دنبال در مصرف برق صرفه جویی شود. در ادامه با اسپرلوس همراه باشید تا راهکارهایی برای چگونگی صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از پروتکل Z-Wave در خانه های هوشمند را ارائه دهیم:  

  1. هوشمند سازی ترموستات 

اگر بیشتر وقت خود را خارج از خانه و در محل کار سپری می کنید، نیازی نیست که خنک سازی در یک فضای خالی و عاری از افراد، صورت گیرد. هرچند شما می خواهید که پس از گذراندن یک روز طولانی در محل کارتان، هنگام بازگشت به خانه با فضای مطبوع و خنکی روبرو شوید.

این امر می تواند با یک ترموستات هوشمند محقق شود؛ بگونه ای که زمانی که خانه نیستید، ترموستات سیستم های سرمایشی-گرمایشی را خاموش کرده و از طرفی دیگر قبل از رسیدن شما به خانه، فضای مطلوب و مورد نظر شما را مهیا می کند.

با استفاده از یک ترموستات هوشمند مبتنی بر پروتکل Z-Wave (همچون ترموستات هوشمند GoControl Z-Wave Smart Thermosta)، می توانید آنرا بگونه ای برنامه ریزی کنید که زمانیکه صبح از خانه خارج می شوید، ترموستات دما را کمی بالاتر برده تا اینگونه از مصرف بی رویه انرژی جهت خنک سازی جلوگیری شود. سپس می توان با استفاده از رابط کاربری بی سیم و از راه دور، به ترموستات فرمان داد تا دما را کاهش داده تا قبل از رسیدن شما به خانه، فضای خنک و مطبوعی برای شما فراهم شود. اینگونه می توان علاوه بر داشتن فضایی مطبوع و خنک، از به هدر رفتن انرژی نیز حلوگیری شود.

  1. کنترل از راه دور پنکه های سقفی (Ceilng Fan

اگر شما از سیستم های سرمایشی گرمایشی مرکزی استفاده نمی کنید و از متد قدیمی پنکه های سقفی جهت خنک سازی فضا استفاده می کنید، نگران نباشید. هنوز هم راهی برای کنترل مصرف انرژی این متد قدیمی با استفده از تکنولوژی هوشمند وجود دارد.

به کمک Honeywell Z-Wave In-Wall 3 Speed Fan که یک پکیج کنترل کننده برای پنکه های سقفی محسوب می شود، می توان از راه دور به کمک تلفن هوشمندتان، پنکه را کنترل کنید.

صرفه جویی

زمانی که می خواهید خانه را ترک کنید، می توانید پنکه را خاموش کرده تا از به هدر رفتن انرژی جلوگیری کنید؛ از طرفی دیگر می توان قبل از رسیدن به خانه به کمک رابط کاربری بی سیم این پکیج کنترلی، فن را از راه دور روشن کرده تا قبل از رسیدنتان به خانه تهویه هوای مناسبی فراهم شده باشد.

به کمک این پکیج می توان سه وضعیت سرعت برای پنکه در نظر گرفت؛ بگونه ای که شما با تنظیم نوع وضعیت مورد نظرتان، از مصرف بیهوده انرژی جلوگیری می کنید.

  1. با استفاده از پرده های هوشمند، از تابش نور خورشید جلوگیری کنید. 

سیستم های سرمایشی مرکزی و پنکه های سقفی به منظور خنک سازی محیط استفاده می شوند. اما راه های دیگری نیز وجود داشته تا بتوان از گرم شدن محیط جلوگیری کرده تا بتوان محیطی مطبوع داشته باشیم. یکی از این راه ها جلوگیری از تابش نور خورشید به محیط مورد نظرمان است.

به کمک پرده های هوشمند، می توانید میزان آفتاب تابیده شده را که در طول روز به خانه شما می تابد، به حداقل برسانید.

به کمک پکیچ ESI Z-Wave Smart Window Covering Motor Controller که یک کنترل کننده پوشش پرده ها است، می توان با فرمان دادن به این پکیج کنترلی از طریق اسمارت فون ها، میزان تابش نور به محیط را کم و زیاد کرد. حتی می توان به کمک سنسورهای هوشمند، میزان تابش نور را بطور خودکار تشخیص داد تا پرده بصورت خودکار از تابش نور جلوگیری کند..

با استفاده از پرده های هوشمند می توان تابش نور خورشید تابیده شده به خانه را کنترل کرد تا اینگونه بدون صرف انرژی، فضای خنکی داشته باشید.

  1. اتوماسیون سیستم های آبیاری 

در تابستان علاوه بر مصرف انرژی برای خنک سازی خانه، نیاز است تا منابع اضافی جهت آبیاری چمن ها اختصاص داده شود.

با استفاده از پکیج FortrezZ Z-Wave MIMOlite Motor Control که یم پکیج و سیستم کنترلی برای آبیاری است، می توان از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد. این پکیج باعث شده تا تمامی دستگا های موجود در خانه هوشمند شده و بدین سبب بتوانند با یکدیگر به تعامل پرداخته و ارتباط داشته باشند.

زمانی که این سیستم کنترلی آبیاری هوشمند را به خروجی های آب (والو های خروجی آب جهت آبیاری) متصل نمودید، می توان به کمک تلفن هوشمند تان، این ساختار کنترل آبیاری را کنترل کنید. می توان زمان قطع و وصل بودن شیرهای خروجی آب را برنامه ریزی کرد تا اینگونه یک برنامه منظم و حساب شده جهت آبیاری چمن و فضای سبز تان داشته باشید. اینگونه از طرفی هم چمن هایتان سبز و تازه به نظر می رسند و هم از طرفی دیگر از هدر رفتن آب جلوگیری می کنید.

در تابستان میزان مصرف انرژی به طرز محسوسی افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما می توان از پروتکل Z-Wave جهت هوشمند سازی منازل استفاده کرد تا علاوه بر صرفه جویی و کاهش هزینه های مصرفی تان در زمان اوج مصرف، فضای مطبوع و مناسبی را در خانه نیز داشته باشید.

صرفه جویی

داشتن فضایی مطلوب از نظر دما ( چه سرمایشی په گرمایشی) و صرفه جویی در مصرف انرژی به کمک Z-Wave

یک مثل قدیمی وجود دارد که می گوید: ” اگر می خواهید که تنها در طول یک روز تمامی فصل ها را تجربه کنید، به آلاباما بیایید! ” به خاطر داشته باشید که این امر به خصوص در این موقع از سال، درست است. با تغییر فصل ها، ممکن است در صبح نیاز به گرمایش داشته باشید،  در هنگام ظهر به فضایی خنک و دوباره در شب نیاز به گرما داشته باشید.

هیچ کس نمی خواهد زمانی که به خانه می رسد، با یک فضای بسیار سرد و یا بسیار گرم روبرو شود. با استفاده از یک ترموستات پیشرفته مبتنی بر پروتکل Z-Wave که به سیستم هوشمند کنترلی ساختمان متصل است، شما قادر خواهید بود که در هر زمانی چه بخواهید خانه را ترک کنید، چه به خانه بازگردید، دمای مطلوب و مورد نظرتان را داشته باشید تا اینگونه هم فضای مطلوبتان را دشاه باشید و هم در مصرف انرژی صرفه جویی کرده باشید. موضوعی که باعث شده این ترموستات های هوشمند مبتنی بر پروتکل Z-Wave با ترموستات های قدیمی تفاوت داشته باشیند، این است که این ترموستات های هوشمند بطور ایزوله و مجزا عمل نمی کنند؛ بلکه در تعامل با دیگر وسایل و اجزای خانه هوشمند عمل می کنند. شما می توانید به کمک تلفن هوشمندتان از طریق یک رابط کاربری پیشرفته کنترل از راه دور، یا با ارسال پیام و یا زنگ زدن به سیستم مرکزی، فرامین مورد نظر خود را به این ساختار کنترلی هوشمند ارسال کنید. و مهم تر و بهتر اینکه می توان از راه دور تغییراتی در سیستم های کنترلی نیز اعمال کرد.

این امر زمانی اثر مثبت خود را نشان خواهد داد که شما به فرض مثال برنامه کاری نامنظمی داشته و زمان حضورتان در خانه مشخص نیست، یا فرزندانتان فعالیت هایی دارند که در روزهای مختلف، متفاوت است. بنابراین امکان تغییر در سیستم های کنترلی هوشمند از راه دور در این چنین مواردی اثر مثبت خود را نشان خواهد داد.

صرفه جویی

چه چیزی ساده تر و مطلوب تر از این است که زمانی که می خواهید خانه را ترک کنید، ترموستات دمای مطلو را فراهم کند؟ برخلاف ترموستات هایی که جابجایی و یا نویز ناشی از حضور افراد در محیط را حس می کنند تا سیستم دمایی را کنترل کنند، ترموستات های مبتی بر Z-Wave از سیستم کنترلی به نام Geo-Femcing استفاده می کنند که بسیار هوشمند است. اگر تلفن هوشمند شما که در واقع رابط کاربری برای کنترل سیستم هوشمند مرکزی محسوب می شود، در خانه باشد، سیستم نیز تشخیص می دهد که شما نیز در خانه هستید!

داشتن چنین ترموستاتی این امکان را برای شما فراهم می کند که بطور هوشمند، در مصرف انرژی خانه تان صرفه جویی کنید. شما می توانید تنظیماتی را در سیستم کنترلی اهمال کنید که شخص دیگری نتواند آنها را تغییر دهد تا اینگونه از ایجاد فضای بسیار گرم و یا بسیار سرد جلوگیری شود. اما نیازی نیست که تمامی کارها را ترموستات بر دوش بکشد. می توانید از سنسور های استفاده کنید که وضعیت باز و بسته بودن پرده ها و درها را کنترل کند تا اینگونه سیستم تشخیص دهد شخصی در خانه حضور دارد.

خلاصه کلام این است که هرچه خانه تان هوشمند تر باشد، سازگاری آن با تغییرات دمایی (تغییرات فصول سال) نیز بیشتر خواهد بود. به کمک پروتکل Z-Wave می توانید در زمان حضورتان در خانه فضای مطلوب و مورد نظرتان را داشته باشید و در زمانی که خانه نیستید نیز در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.