تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

نکاتی در مورد خرید لوله‌های پلی‌اتیلن

خرید لوله‌های پلی‌اتیلن

امروزه اغلب شاغلین در صنایع مختلف به اهمیت و فواید استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن واقف بوده و در تلاش هستند که این نوع لوله‌ها را جایگزین سیستم‌های آبیاری و انتقال جریانات گازی یا مایع قدیمی نمایند. اما ممکن است به دلیل عدم آشنایی با اطلاعات مندرج بر روی لوله‌های پلی‌اتیلن و نیز شناخت نوع مرغوب و با کیفیت لوله‌ها اقدام به خرید نمایند که علاوه بر از دست دادن سرمایه و افزایش هزینه‌های تعمیر و یا خرید مجدد، مشکلات زیادی را در هنگام نصب و استفاده در زمان مصرف برای آن‌ها به وجود آورد. لذا می‌توان با شناخت مشخصات فنی لوله پلی‌اتیلن استاندارد و نحوه تشخیص نوع مرغوب آن، از این مشکلات پیشگیری نمود. در این راه نکات مهمی در مورد خرید لوله‌های پلی‌اتیلن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. اما قبل از آن بهتر است بدانید مشخصات و ویژگی‌های کلی لوله پلی‌اتیلن به چه صورت است؟ همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن ، لوله آبیاری ، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.  

ویژگی‌ها و خصوصیات لوله‌های پلی‌اتیلن مرغوب

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، آنچه در هنگام خرید لوله‌های پلی‌اتیلن اهمیت دارد، شناخت لوله با کیفیت و استاندارد است تا از این طریق بتوان جلوی ضرر و زیان‌های بعدی را گرفت. در حالت کلی، از نظر کارشناسان و استانداردهای بین‌المللی لوله‌ پلی‌اتیلن مرغوب و با کیفیت دارای مشخصات زیر است:

– دارای سطح خارجی صاف و مات در مقابل سطح داخلی صاف و صیقلی به دور از هرگونه فرورفتگی یا برآمدگی

– دارای شناسه تولید با درج مشخصات لوله نظیر نام کارخانه سازنده، شماره خط تولید، نوع مواد اولیه، رده فشار کاری و تاریخ تولید

– جوشکاری آسان و یکدست لوله‌های پلی‌اتیلن به یکدیگر

– امکان تحمل فشار و عدم شکستگی و تا خوردگی و برگشت به حالت نیمه گرد

– دارای بیمه‌نامه و استاندارد اجباری واقعی

– عدم وجود ضایعات پلیمری در ترکیبات لوله‌های پلی‌اتیلن مرغوب

خرید لوله‌های پلی‌اتیلن

 

چگونگی انتخاب و خرید لوله‌های پلی‌اتیلن

موقع خرید لوله‌های پلی‌اتیلن علاوه بر شناخت لوله‌ پلی‌اتیلن مرغوب، یک سری عوامل تعیین‌کننده وجود دارد که خریدار بر اساس آن‌ها اقدام به خرید لوله پلی‌اتیلن می‌نماید. مهم‌ترین این فاکتورها شامل موارد زیر است:

– سایز لوله پلی‌اتیلن

– فشار

– نوع کاربری و مصرف لوله پلی‌اتیلن

 

جهت انتخاب سایز و فشار لوله پلی‌اتیلن عوامل زیر را باید در نظر گرفت و طبق آن‌ها لوله مناسب را تهیه نمود:

۱. دبی (DB) محل مصرف

۲. شیب زمین

۳. شرایط آب‌وهوایی و دمای محیط

۴. مکان قرارگیری لوله‌ها اعم از دشت یا کوهستان

همچنین در هنگام خرید لوله‌های پلی‌اتیلن باید به نوع کاربری و موارد استفاده لوله توجه کرد. در حالت کلی لوله‌های پلی‌اتیلن در موارد ذیل به کار می‌روند:

– سیستم آبیاری کشاورزی

– انتقال آب شرب

– گازرسانی

–  دفع فاضلاب خانگی یا شهری

– غلاف و پوشش کابل برق و مخابرات

– پرورش ماهی

– تأسیسات آتش‌نشانی

– سیستم تهیه هوا

خرید لوله‌های پلی‌اتیلن

۳ نکته ضروری درباره خرید لوله پلی‌اتیلن

۱. شناخت لوله‌های پلی‌اتیلن Off Grade

از آنجایی که یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد لوله‌های پلی‌اتیلنی قابل بازیافت و مصرف دوباره است، از این رو ضایعات آن‌ها به همراه دیگر ضایعات مواد پلیمری قابلیت استفاده مجدد در تولید لوله‌های پلی‌اتیلن را دارا هستند که این نوع لوله‌ها به Off Grade شهرت دارند. اما نکته اساسی در این است که کاربرد لوله‌های پلی‌اتیلن Off Grade در پوشش خط لوله‌ها و فیبر نوری است و برای استفاده در خطوط لوله‌ آب‌رسانی و آب شرب اصلاً توصیه نمی‌شوند. زیرا علاوه بر این‌که در هنگام جوشکاری مشکل به وجود می‌آورند، بلکه به مرور زمان دچار نشتی آب می‌گردند. همچنین از نظر بهداشتی و سلامت مصرف‌کننده برای انتقال آب آشامیدنی مناسب نیستند‌. لذا در موقع خرید لوله‌های پلی‌اتیلن باید به محل مصرف لوله‌ها توجه کرد.

۲. تهیه لوله‌ پلی‌اتیلن دارای استاندارد

مطابق قوانین استاندارد در ایران، تولیدکنندگان لوله‌های پلی‌اتیلن در هنگام ساخت موظف به رعایت استاندارد INSO 14427-2 هستند که لوله‌های طبق جداول این استاندارد در آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

البته قبل از تدوین این استاندارد، تولیدکنندگان لوله‌های پلی‌اتیلن از استاندارد DIN 8074 آلمان به‌عنوان مرجع استفاده کرده و آزمایش‌های لازم را مطابق جداول آن کنترل می‌کردند. اما هم‌اکنون با وجود استاندارد ملی ایران این استاندارد در آزمایشگاه‌های کنترل کیفی لوله‌های پلی‌اتیلن رسمیت نداشته و فقط به‌عنوان یک منبع برای ارزیابی شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. بازدید از کارخانه تولیدکننده لوله پلی‌اتیلن

درصورتی که میسر باشد، قبل از خرید لوله‌های پلی‌اتیلن از کارخانه تولیدکننده بازدید نموده و از نزدیک شاهد پروسه ساخت و محیط تولیدی قرار گرفت. نظم و تمیزی محیط کارخانه، قرارگیری در مجموعه‌های صنعتی، تزریق مواد اولیه از سیلوها به داخل اکسترودها، انبارش صحیح مواد اولیه، تجهیز به ادوات تولیدی نو، مدرن و دارای سامانه التراسونیک و گراویمتریک، تجهیز داخل و خارج محیط تولیدی به سیستم خنک‌کننده، استفاده از مواد اولیه و اکسترودهای با تاریخ پایین، بهره‌مندی از سامانه‌های کنترل ابعاد لوله‌ها در هنگام تولید و پس از آن، واحد کنترل کیفیت، نحوه بارگیری و غیره از جمله مواردی هستند که با بازدید از کارخانه تولیدکننده لوله‌های پلی‌اتیلن می‌توان مشاهده کرده و از مرغوبیت و کیفیت لوله‌ها قبل از خرید اطمینان حاصل نمود‌.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.