تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ
تیم تولید محتوای  بهیدو

تیم تولید محتوای بهیدو

طراحی وب سایت، اپلیکیشن موبایل، سئو، دیجیتال مارکتینگ

اتصالات کاملا مهار شده توسط لوله های پلی اتیلن

مهار

روش های مهار

قطعه لوله ای دارای اتصالات کاملا مهار شده، مثل یک رشته طولانی از لوله های پلی اتیلن با جوش لب به لب، کوتاه شدگی ناشی از اثر پواسون را از طریق اتصال های مهار شده، از تکه لوله ای به تکه لوله دیگر در راستای رشته لوله منتقل می نماید. اتصالات مهار شده شامل موارد زیر هستند: جوش لب به لب، الکتروفیوژن، جوش سوکتی، اتصالات فلنج دار پیچی، اتصالات رابط MJ یا سایر اتصالات مکانیکی مهار شده. در صورت بکارگیری اتصال مهار نشده نَری و مادگی یا اتصال مفصل مکانیکی بصورت هم خط با بخش مهار شده، کوتاه شدگی تجمیعی ناشی از اثر پواسون و همچنین اثر انبساط/ انقباض احتمالی می تواند موجب بیرون کشیده شدن اتصالات یا رابط های هم خط مهار نشده شود. بنابراین، اتصالات و یا رابط های مهار نشده ای که هم خط با لوله های پلی اتیلن کاملا مهار شده هستند، یا باید مهار شوند و یا در غیر این صورت باید در برابر بیرون کشیده شدن و قطع اتصال از آن ها محافظت شود. همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن، لوله آبیاری، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.  


قلاب دیواره ای۱

یکی از تکنیک های متداول برای جلوگیری از بیرون کشیده شدن، مهار اتصال واسط ( TF ) با استفاده از جوش لب به لب یک قلاب دیواره ای به لوله پلی اتیلن و در نزدیکی محل اتصال، و ریختن یک قلاب بتنی اطراف آن است، همانگونه که در شکل ۹-۳۳ مشاهده می کنید. برای کسب اطلاعات درباره اندازه قلاب و بار قابل تحمل برای بیرون کشیده شدن، به توصیه نامه کارخانه سازنده مراجعه کنید.

۱-روشی برای ایجاد اتصالات انشعابی بر روی خطوط لوله در حال کار، شاه لوله ها یا سایر تسهیلات در حال عملکرد بدون توقف در عملیات

 

شکل ۹-۳۳٫ طرح قلاب دیواره ای

یکی دیگر از روش های مهار این نوع اتصال، جوش چندین مهار انعطاف پذیر به لوله پلی اتیلن با استفاده از الکتروفیوژن به جای جوش لب به لب یک قلاب دیواره ای به خط لوله است، مانند شکل ۹-۳۴٫

مهار

شکل ۹-۳۴٫ قلاب مهار انعطاف پذیر

 

قلاب مهار مکانیکی

در این روش از یک تکنیک ممانعت از بیرون کشیده شدن متداول برای مهار اتصال واسط ( TF ) و در ادامه خط، چند اتصال نَری و مادگی غیر پلی اتیلنی استفاده می شود، چنانکه در شکل ۹-۳۵ نشان داده شده است.

 

مهار

شکل ۹-۳۵٫ مهار مکانیکی خط لوله ای که از قبل وجود دارد و به لوله پلی اتیلن متصل می شود.

 

قلاب چندگانه مدفون

این محصول برای دفن در خاک و مقاومت در برابر هرگونه حرکت خطی احتمالی لوله پلی اتیلن است، بدون آن که نیازی به بتن ریزی یک قلاب بتنی در طراف آن باشد. قلاب چندگانه برای فعالسازی مهار در حالت مدفون، نیازمند آن است که تراکم خاک محلی تا بالای صفحه قلاب، حداقل %۸۵ تراکم استاندارد چگالی باشد. با سازنده این نوع اتصال برای اطمینان از مناسب بودن اندازه قلاب با توجه به ظرفیت تحمل خاک، مشورت نمایید.

مهار

شکل ۹-۳۶٫ قلاب چندگانه مدفون

 

قلاب خط لوله روزمینی

معمولا از اتصالات قلابی رو زمینی برای مدیریت لوله های پلی اتیلن در مواجهه با انبساط و انقباض حرارتی استفاده می شود. این نوع اتصالات بصورت لب به لب به خط لوله جوش داده می شوند و یک نوار فلزی (گیره C) روی وسط اتصال قلابی قرار می گیرد که محکم به یک سگدست نگهدارنده به فرم میله I شکل پیچ خورده است. همچنین ممکن است اتصال جوش خورده به لوله در یک بلوک بتنی که تا خط فنری لوله بالا آمده، جاسازی شود ضمن اینکه یک گیره C روی تاج لوله قرار دارد که به بلوک بتنی پیچ خورده است. نوار فلزی، خط لوله را به نقطه قلابی وصل می کند؛ حلقه های OD از حرکت لوله در جهات مختلف در اثر انبساط و انقباض ممانعت می نمایند. پهنای مرکزی ترانشه را می توان به میزانی ایجاد کرد که گیرندگی کافی را روی لوله پلی اتینلی ضمن شرایط جوی مورد انتظار، فراهم کند.

مهار

شکل ۹-۳۷٫ قلاب خط لوله رو زمینی

 

اتصالات مهر شده مفصل لغزشی لوله پلی اتیلن به لوله PVC

اتصال مادگی یک لوله PVC به انتهای ساده یک لوله پلی اتیلن باید در مقابل انقباض و نوسانات فشاری وارد بر لوله پلی اتیلن مهار شود تا از جدایش اتصال در طولانی مدت، جلوگیری بعمل آید. استفاده از اتصالات قلابی اتصال لغزشی مادگی لوله PVC (اتصالات PVC-SJA )به همراه لایی فلزی داخلی برای نگهداشتن بار وارد بر گسَکت، منجر به تشکیل اتصالاتی مهار شده بین لوله پلی اتیلن و مادگی لوله PVC می شوند (در مورد انتهای ساده لوله های PVC ، در مواقعی که مقرر شده است از حلقه های مهار بهمراه میل مهار )بادبند ( استفاده شود، میل ها و حلقه ها باید جدای از اتصالات SJA تأمین شوند.

مهار

شکل .۳۸-۹ پیکر بندی قلاب اتصال لغزشی لوله پلی اتیلن به لوله PVC

 

خلاصه

کاربرد محصولات مرتبط با لوله های پلی اتیلن با شتاب رو به گسترش است، خطوط توزیع گاز، سیستم های آب آشامیدنی، تأسیسات غوطه ور دریایی، سیستم های دفع زباله گرانشی و رانشی و انواع مختلفی از سیستم های لوله کشی رو زمینی، فقط تعدادی از تأسیساتی هستند که لوله و اتصالات پلی اتیلنی در آن ها بکار گرفته شده اند.

با گسترش کاربرد محصولات لوله کشی، استفاده از روش های جدید و موجود اتصال لوله و اتصالات به یکدیگر هم گسترش می یابد.

یکی از عناصر کلیدی در چنین موفقیت های پیوسته ای، تنوع روش های موجود برای اتصال لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی است. یکپارچگی روش اتصال جوش لب به لب و سوکتی در گذر زمان در کاربردهای گوناگون به اثبات رسیده است. سازندگان لوله و اتصالات پلی اتیلنی، با تولید انواع مختلفی از اتصالات و قطعات به منظور حصول اطمینان از انطباق با سایر انواع لوله ها و دستگاه های سیستم، حداکثر تلاش خود را برای تکامل حداکثری سیستم ها به کار بسته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.