کاردرمانی جسمی چیست؟ به طور کلی کاردرمانی ، رشته ای است که بر روی سه جنبه جسم، ذهن و روان افراد به صورت هدفمند و معنادار کار می کند. در این مقاله قرار است به طور خاص کاردرمانی جسمی را مورد بررسی قرار دهیم. کاردرمانی جسمی یک تخصص بهداشتی و درمانی است که به ارزیابی و درمان افراد دارای محدودیت های حرکتی و عملکردی می پردازد. کاردرمانی جسمی در واقع زیر مجموعه ای از کاردرمانی محسوب می شود. اگر می خواهید بیشتر در مورد کاردرمانی جسمی بدانید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم.
کاردرمانی جسمی به افراد می آموزد که چگونه با شرایط جسمی خود سازگار شوند. این سازگاری می تواند به آنها در انجام هر نوع کار و فعالیتی در خانه، مدرسه و محل کار کمک کند. یکی از اهداف اصلی کاردرمانی جسمی بازیابی مجدد توانایی های بیماران برای انجام کارهای روزمره زندگی است. برای رسیدن به این هدف در صورت نیاز حتی به آنها آموزش داده می شود که چگونه با ابزارهای کمک کننده ای نظیر ویلچر و واکر کار کنند.
هنگامی که به یک مرکز کاردرمانی مراجعه می کنید کاردرمان در ابتدا بررسی می کند که شما هر نوع فعالیت یا کار را چگونه انجام می دهید. سپس یک برنامه درمانی و همچنین روش جایگزین را برای بهبود انجام این کار و آسان تر یا کم درد تر شدن آن ارائه می دهد.
ناگفته نماند این عضو تیم توانبخشی تمام نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و محیطی بیمار را در نظر می گیرد. این پشتیبانی همه منظوره می تواند یک تغییر واقعی در زندگی اینگونه افراد ایجاد نماید و افق های جدیدی را پیش روی آنها باز نماید.
متخصصان آموزش دیده در زمینه کاردرمانی جسمی عملکرد بدنی غیر طبیعی مربوط به آسیب ها، ناتوانی ها ، بیماری ها و یا هر وضعیت دیگر را ارزیابی و درمان می کنند. تکنیک های کاردرمانی جسمی برای افرادی که تصادف کرده اند، افرادی که در ورزش و یا سر کار دچار آسیب دیدگی شده اند و یا افرادی که شرایطی نظیر بیماری های قلبی و یا ضعف شدید در بینایی را تجربه می کنند مناسب است. این تکنیک ها شامل تمرین ها و همینطور حرکات موضعی مفاصل و ماهیچه هاست که برای ترمیم عملکرد، بهبود تحرک، تسکین درد و جلوگیری و یا محدود کردن ناتوانی های جسمی دائمی در بیماران استفاده می شود.
علاوه بر این فلج مغزی، فلج ارب، فلج بلز، تاخیر رشدی، اختلالات هماهنگی حرکتی، تورتیکولی (کجی گردن نوزاد)، صافی کف پا و خام حرکتی یا کلامزی از جمله بیماری هایی هستند که تحت نظر یک کاردرمان در مراکز کاردرمانی کشور مورد کنترل و درمان قرار می گیرد.
بیماران با تمرین حضوری در مراکز کاردرمانی نظیر مرکز اتیسم شهر ری تهران و همینطور تمرین های داخل منزل، به مرور زمان شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای در انجام فعالیت های روزمره خود خواهند بود.
کاردرمانان با افراد در هر سنی از نوزادان نارس گرفته تا کودکان خردسال و افراد میانسال و یا سالمندان کار می کنند. آنها به افراد در تمام سنین کمک می کنند تا بر اثرات ناتوانی ناشی از بیماری، پیری و یا تصادف غلبه کنند و بتوانند کارهای روزمره و یا فعالیت های اجتماعی را به تنهایی انجام دهند.
کاردرمانی کودکان نیز کمک می کند تا مهارت های شناختی، جسمی و حرکتی کودکان دچار ناتوانی های حرکتی ارتقا یابد و در نتیجه در آینده به موفقیت بیشتری دست یابند.
مزایای کاردرمانی جسمی به علت بیماری بستگی دارد، اما به طور کلی برخی مزایای کاردرمانی جسمی شامل موارد زیر است :
همچنین یک درمانگر ورزشی نیز می تواند از طریق تقویت قسمت های خاص بدن و استفاده از عضلات به روش های جدید، به یک ورزشکار کمک کند تا عملکرد خود را به حداکثر برساند.
همانطور که گفته شد کاردرمانان نقش مهمی در توانمندسازی افراد جامعه دارند. این متخصصان در طیف گسترده ای از محیط های دولتی و خصوصی از جمله مراکز بهداشت، بیمارستان های دولتی و خصوصی، مراکز مراقبت از سالمندان، مراکز اوتیسم نظیر مرکز اتیسم شهر ری و حتی خانه های بیماران و همینطور کلینیک های خصوصی و سازمان های غیردولتی فعالیت می کنند.
برای بررسی تفاوت فیزیوتراپی و کاردرمانی جسمی نوع فعالیت آنها را جهت بهبود آسیب های نخاعی بررسی می کنیم.
همانطور که می دانید زندگی پس از آسیب نخاعی قطعاً می تواند بسیار دشوار شود، اما کاردرمانی روش هایی را به شما ارائه می دهد تا بتوانید دوباره کارهای گذشته را انجام دهید و استقلال خود را به دست آورید. هر نوع آسیب نخاعی بسته به شدت و موقعیت آن کمی متفاوت خواهد بود. برای مثال مبتلایانی که بازوها و یا پاهای آنها دچار فلجی شده است، می توانند به وسیله کاردرمانی تحرک محدودی را به دست آورند. در واقع هرچه میزان آسیب شما بیشتر باشد نواحی بیشتری از بدن شما تحت تأثیر فلجی قرار می گیرند و درنتیجه به پرستار و مراقب خود وابستگی بیشتری پیدا می کنید. اما هرچه میزان آسیب شما کمتر باشد، می توانید مستقل تر باشید و انجام فعالیت های روزانه نیز برای شما آسان تر خواهد بود.
کاردرمانی بیشتر روی توسعه مهارت های حرکتی عضلات کوچکتر بیماران متمرکز می شود که شامل فعالیت هایی مانند نوشتن است. در مقابل، فیزیوتراپی بر مهارت های حرکتی عضلات بزرگتر برای انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن متمرکز می باشد. بنابراین می توان گفت کاردرمانی و یا OT بیشتر بر روی انجام فعالیت های خود مراقبتی و یا شغل تمرکز دارد.
در حالی که کاردرمانی بیشتر بر توسعه توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره متمرکز است، فیزیوتراپی بیشتر روی توسعه راه رفتن، بازیابی قدرت، انعطاف پذیری و استقامت شما تمرکز دارد. به این ترتیب در بیشتر اوقات به بیماران دچار آسیب نخاعی استفاده همزمان از خدمات کاردرمانی و فیزیوتراپی جهت نتیجه گیری بهتر توصیه می گردد.
اسپنگلر مشاهده کرده بود که خمش حلقوی با گذشت زمان افزایش پیدا می کند. نشست مواد رویی و سخت شدن مواد پر کننده در اثر فشار جانبی وارده از طرف لوله، بعد از نصب هم ادامه پیدا می کنند. او پیشنهاد کرد برای منظور کردن این پدیده، یک فاکتور تأخیر در فرمول آیوا اعمال شود که مقدار آن در بازه ای بین ۲۵ / ۱ تا ۵/ ۱ باشد. تأخیر، هم در نصب لوله های پلاستیکی و هم در لوله های فلزی وجود دارد. هوارد ( ۳ و ۱۱ ) نشان داده است که فاکتور تأخیر با نوع ماده پر کننده و درجه تراکم آن، تغییر می کند. بسیاری از طراحان لوله، در صورت استفاده از منشور فشار، از فاکتور تأخیر ۰۰ / ۱ استفاده می کنند چرا که در منشور فشار اثر نشست مواد رویی قبلاً منظور شده است.
این عمل وقتی که فاکتور نگهدارندگی خاک در محاسبات منظور شده است، بهتر معنا پیدا می کند. همچنان با شرکت توسن صنعت آپادانا تولیدکننده و ارائه کننده انواع لوله های پلی اتیلن، لوله آبیاری، نوار آبیاری و لوله دریپردار همراه باشید.
خمش عمودی لوله ای ۲۴ اینچی با نسبت ابعادی DR 26 که از ماده پلی اتیلنی با کد PE4710 ساخته شده و زیر پوششی ۱۸ فوتی نصب شده است را به دست آورید. ماده پر کننده، ماسه دانه ای است که تا حداقل ۹۰ % چگالی استاندارد آزمون تراکم، متراکم شده است، و خاک محلی، خاک رس نرم اشباع شده است. پهنای ترانشه مورد استفاده ۴۲ اینچ است.
راه حل: از منشور فشار، معادله ۶- ۴۴ ، جدول ۶- ۲۲ ، جدول ۶- ۲۴ و جدول ۶- ۲۵ و معادله ۶- ۵۳ استفاده کنید. مقدار E΄ برای ماسه دانه ای یا خاک GW-SW در جدول ۶- ۲۲ برابر با ۲۰۰۰ lb/in2 داده شده است. مقدار مدول الاستیک ظاهری کوتاه مدت ماده پلی اتیلنی با کد PE4710 از جدول B.2.1 برابر با ۱۳۰،۰۰۰ psi است. بدلیل وجود برخی نوسانات و برای محاسبه حداکثر خمش، این مقدار را %۲۵ کاهش داده و ۱۵۰۰ lb/in2 در نظر می گیریم. مقدار E΄N برای رس نرم از جدول ۶- ۲۴ برابر با ۷۰۰ psi است. از آنجاییکه نسبت Bd/D برابر با ۷۵ / ۱ و E΄N/E΄ برابر با ۴۷ / ۰ است، مقدار FS با استفاده از درون یابی برابر با ۶۰ / ۰ محاسبه می گردد.
طراح خمش را محدود می کند تا بتواند پایداری هندسی لوله، کرنش خمشی دیواره، ظرفیت هیدرولیکی خط لوله و سازگاری آن با تجهیزات تمیزکاری و یا اتصالات نر و مادگی لوله، و قابلیت ضد نشتی آن را حفظ نماید. فقط محدودیت های مربوط به پایداری هندسی و کرنش خمشی در اینجا مورد بحث قرار می گیرند. ظرفیت هیدرولیکی در خمش های کمتر از ۵/ ۷% هیچ آسیبی نمی بیند.
وقتی تاج لوله مسطح شده و قابلیت حفظ بار وارده از طرف زمین را ازدست می دهد، پایداری هندسی لوله از بین می رود. مسطح شدن تاج لوله با خمش بیش از اندازه که حاصل افزایش خط فنری و کاهش انحنای تاج است، روی می دهد. انحنای تاج لوله در خمش های ۲۵ % تا ۳۰ % بطور کلی به سمت داخل بر می گردد و لوله فرومی پاشد. شکل ۶- A -3 را ببینید. استفاده از حد خمشی برابر با ۵/ ۷درصد، باعث تأمین ضریب ایمنی ۳ تا ۱ برابر در مقابل انحنای معکوس می شود.
کرنش های خمشی در اثر خمش حلقوی در دیواره لوله اتفاق می افتند – فیبر خارجی در خط فنری لوله دچار کرنش کششی، و فیبر خارجی در تاج و کف لوله دچار کرنش فشاری می شوند. اگرچه حد کرنش برابر با ۵% پیشنهاد شده است، جانسن ( ۱۲ ) بنا بر آزمایشات گزارش کرده است که در نمونه لوله های پلی اتیلن که از رزین های با درجه بندی فشار ساخته شده اند(لوله هایی که تحت فشار داخلی سیال قرار می گیرند و این فشار داخلی مقداری از فشار خارجی را خنثی می کند.) و فقط تحت فشار خاک قرار می گیرند، »از نقطه نظر طراحی عملیاتی، هیچگونه حد بالایی برای کرنش خمشی وجود ندارد «. به بیان دیگر، با افزایش خمش، حد
عملکردی لوله، تغییر شکل زیاد نیست بلکه فروپاشی در نتیجه تغییر انحنا است.
بنابراین در کاربردهای غیر فشاری، حد خمشی برابر با ۵/ ۷% موجب تأمین فاکتور ایمنی بزرگی در برابر ناپایداری و کرنش می شود و این حد خمش به عنوان خمش طراحی ایمن منظور می گردد. برخی از مهندسان، لوله های پروفیلی و سایر لوله های غیر فشاری را با حد خمش ۵% طراحی می کنند، ولی اجازه خمش نقطه ای تا ۵/ ۷% را در هنگام بازرسی های میدانی، می دهند.
معمولا حد خمش در لوله های تحت فشار کمتر از لوله های غیر فشاری است. این مسئله بیشتر به دلیل ملاحظات کرنش است. کرنش حلقوی ناشی از قرار گرفتن تحت فشار، به کرنش کششی فیبر خارجی افزوده می شود. اما فشار داخلی در جهت دوباره گرد کردن لوله عمل می کند و درنتیجه معادله ۶- ۵۳ مقدار خمش دراز مدت واقعی در لوله های تحت فشار را بیش از واقعیت پیش بینی می کند.
خمش های مجاز ایمن برای لوله های تحت فشار، در جدول ۶- ۲۶ آمده است. اسپنگلر و هندی ( ۱۳ ) معادلاتی را برای تصحیح خمش با توجه به گرد شدن مجدد لوله در اثر فشار داخلی، ارائه کرده اند.
فشار زمین، نیرویی را در جهت شعاعی به محیط لوله وارد می کند که منجر به شکل گیری یک تنش فشاری حلقوی در دیواره لوله می شود (این تنش دقیقاً متضاد تنش حلقوی کششی است که در اثر قرار گرفتن لوله تحت فشار سیال در حال انتقال ایجاد می شود.).شکل ۶- ۳٫ محدودیت های عملکردی لوله های پلی اتیلن مدفون- B را ببینید. تنش فشاری حلقوی بیش از اندازه ممکن است به بروز دو محدودیت عملکردی منجر شود: شکستگی ماده یا اعوجاج (از بین رفتن پایداری) دیواره لوله. شکل ۶- ۳٫ محدودیت های عملکردی لوله های پلی اتیلن مدفون- C را ببینید. در این بخش به بحث درباره شکستگی پرداخته می شود و بخش بعد درباره اعوجاج است.
همانگونه که اغلب مشاهده می شود، فشار شعاعی خاک که منجر به شکل گیری تنش می شود، در اطراف محیط لوله یکنواخت نیست. با اینحال برای سهولت محاسبات، معمولاً آن را یکنواخت و مساوی با فشار عمودی خاک وارد بر تاج لوله در نظر می گیرند.
فشار داخلی لوله های تحت فشار، اغلب بیش از فشار شعاعی وارد شده از طرف خاک است. تا زمانیکه فشار داخل لوله بیش از فشار خارجی باشد، برآیند تنش بر دیواره لوله حالت کششی دارد و نه فشاری، و کنترل شکستگی یا اعوجاج لوله لازم نیست. برای تشخیص اینکه نیاز به کنترل وجود دارد یا نه، به سرعت می توان مقایسه ساده ای بین فشار داخلی و فشار عمودی خاک انجام داد.
شکستگی وقتی رخ می دهد که تنش فشاری وارد بر دیواره از تنش فشاری پارگی ماده اولیه لوله تجاوز کند. در معادلات ۶- ۵۶ و ۶-۵۷ تنش فشاری حاصل از فشار زمین و بارهای زنده برای لوله های اکسترود شده با نسبت های ابعادی متداول و لوله های پلی اتیلن پروفیلی منطبق بر استاندارد ASTM F894 بدست می آید:
که در آن ها:
PE = فشار عمودی خاک ناشی از بار زمین، psf
PL = فشار عمودی خاک ناشی از بارهای زنده، psf
S = تنش فشاری دیواره لوله، lb/in2
DR = نسبت ابعادی، DO/t
DO = قطر خارجی لوله، اینچ
DI = قطر داخلی لوله، اینچ
Hp = ارتفاع دیواره پروفیلی، اینچ
A = میانگین مساحت سطح مقطع دیواره پروفیلی، in2/in
(مساحت دیواره پروفیلی را از سازنده لوله پروفیلی اخذ کنید)
(توجه: عدد ۱۴۴ در مخرج این معادلات برای تبدیل یکاها بوده است)
ممکن است معادله ۶- ۵۷ ، تنش دیواره لوله های پروفیلی را بزرگ تر از مقدار واقعی محاسبه کند. خمش حلقوی در لوله های پروفیلی، باعث ایجاد کمانش می شود. بخش »نصب در خاکریز عمیق « در همین فصل توضیحاتی درباره کمانش می دهد و معادلات لازم برای محاسبه فشار زمین ناشی از کمانش ( PRD ) را ارائه می کند. مقدار PRD با استفاده از معادله ۶- ۶۶ بدست می آید و از جایگذاری آن برای پلی اتیلن، می توان تنش فشاری دیواره لوله را در زمان بروز کمانش محاسبه نمود.
تنش فشاری دیواره لوله را می توان با تنش فشاری مجازه ماده تشکیل دهنده لوله مقایسه نمود. اگر مقدار تنش فشاری محاسبه شده از تنش مجاز بیش تر باشد، باید لوله ای با نسبت ابعادی کوچک تر (ضخامت دیواره بیشتر) یا لوله ای با پروفیل دیواره سنگین تر مورد استفاده قرار بگیرد.
مقادیر تنش فشاری دراز مدت مجاز برای چندین نوع از مواد پلی اتیلن با کدهای نامگذاری مشخص، در جدول c1 آمده اند.
مقادیر تنش فشاری مجاز باید در خطوط لوله ای که در دماهای بالاتری کار می کنند، کاهش یابد. می توان از فاکتورهای طراحی دمایی که در فشار هیدرواستاتیک بکار می رفتند، استفاده کرد.
تنش فشاری حلقوی دیواره لوله ای با مشخصات DR 32.4 PE4710 که در زیر پوششی ۴۶ فوتی دفن شده است، را بیابید. سطح آب زیرزمینی در سطح زمین است، وزن خاک رسی محل در حالت اشباع شده برابر با ۱۲۰ lbs/ft3 است.
راه حل: فشار عمودی زمین بر لوله را پیدا کنید. از معادله ۶- ۴۴ استفاده کنید.
اگرچه فشار خالص خاک برابر با وزن خاک روی لوله است، اما فشار آب هم بر لوله وارد می شود. بنابراین کل فشار (آب و بار زمین) را می توان با استفاده از وزن واحد حجم خاک اشباع شده محاسبه کرد.
در مرحله بعد، تنش فشاری را بدست آورید:
تنش فشاری بدست آمده بسیار کمتر از حد مجاز ۱۱۵۰ psi است که برای ماده PE4710 در زیر ذکر شده است.
از آنجایی که مشتریان مهمترین دارایی تجارت ها محسوب می شوند، بنابراین توجه به اهمیت پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای هر کسب و کاری لازم است. کارشناسان فروش شما باید کار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهند تا با راضی نگه داشتن مشتریان، آنها را برای خرید مجدد تشویق نمایند. در ادامه به اهمیت پشتیبانی و خدمات پس از فروش بیشتر اشاره می کنیم.
دیکشنری ها خدمات پس از فروش را به عنوان کمک و اطلاعاتی که مشاغل پس از فروش کالای خود به مشتریان ارائه می دهند، تعریف می کنند. در حقیقت پشتیبانی و خدمات پس از فروش به کلیه فرآیندهای مختلفی اشاره دارد که باعث می شوند مشتریان از محصولات و خدمات یک سازمان رضایت داشته باشند. خدمات پس از فروش جنبه اساسی مدیریت فروش است و نباید از آن چشم پوشی کرد. از آنجایی که بیشتر افراد قبل از خرید به نظرات دیگر مشتریان در خصوص یک محصول و خدمات بسیار اهمیت می دهند، بنابراین باید نیازها و خواسته های مشتریانتان را برآورده کنید تا آنها سخنان مثبتی را در خصوص کسب و کار شما منتشر کنند.
پشتیبانی و خدمات پس از فروش نقش بسیار مهمی در اثبات اصالت کالا ، حفظ مشتری و افزایش رضایت او دارد و باعث ایجاد مشتریان وفادار و افزایش ارزش برند می شود. در واقع هنگامی که مشتریان مدت زمان بیشتری را با سازمان و کسب و کار شما در ارتباط باشند به برند شما اعتقاد پیدا می کنند و به آن وفادار می شوند. مشتری رضایتمند و خوشحال نیز مشتریان بیشتری را برای تجارت شما به همراه دارد. چرا که محصولات و خدمات شما را به دیگران نیز معرفی می کند.
در نتیجه در یک مدت زمان طولانی درآمد بیشتری را به دست می آورید. به این ترتیب می توان گفت پشتیبانی و خدمات پس از فروش نقش اساسی در تقویت پیوند بین سازمان و مشتریان دارد.
ارائه خدمات پس از فروش بسته به نوع کالا متفاوت است. به عنوان مثال، خدمات پس از فروش و گارانتی های طولانی مدت برای کالاهای برقی، در جلب اعتماد مشتریان بسیار اهمیت دارد. خدمات پس از فروش اغلب توسط تولید کننده ها و یا نمایندگی آنها ارائه می گردد و ممکن است شامل خدمات گارانتی، آموزش، تعمیر و نگهداری، تعویض، به روزرسانی و یا سایر خدمات دیگر باشد.
اگر سایر عوامل کسب و کار شما مثبت باشد، اما خدمات پس از فروش ضعیفی داشته باشید باز هم نمی توانید مشتریان خود را راضی نگه دارید. خدمات پس از فروش یک بخش اساسی در تجارت مدرن امروزی به شمار می آید که هم برای خریداران و هم برای فروشندگان کالا بسیار مهم است. در حالی که خریداران برای اطمینان از عملکرد کالاهای خریداری شده، به خدمات پس از فروش نیاز دارند، فروشندگان نیز خدمات پس از فروش را برای رضایت هر چه بیشتر مشتری و افزایش مزیت رقابتی خود ارائه می دهند.
فروش اولین قدم برای پیشرفت کسب و کار شماست. بسیاری از شرکت های موفق از سیاست های پشتیبانی و خدمات پس از فروش برای تقویت فروش، توسعه روابط مستمر با مشتری و رشد درآمد خود استفاده می کنند. حفظ ارتباط میان شرکت و مشتریان پس از فروش، منجر به داشتن مشتریان وفاداری خواهد شد که از طریق به اشتراک گذاری تجربه خرید خود با دیگر افراد جامعه، به افزایش شهرت کسب و کار شما کمک می کنند. بنابراین می توان گفت توجه به اهمیت پشتیبانی و خدمات پس از فروش به عنوان یک ابزار بازاریابی غیرمستقیم برای هر کسب و کاری لازم است.
درست است که خدمات پس از فروش هزینه های اضافی را به شرکت ها تحمیل می کند. اما در عوض به بهبود چهره برند شما در جامعه هدف و ترغیب مشتریان برای خرید دوباره از شما نیز کمک می کند، به طوری که در بلند مدت شاهد افزایش درآمد در کسب و کار خود خواهید شد.
مشاغل باید خدمات پس از فروش خود را به صورت کاملا واضح و مشخص برای مشتریان خود تعریف نمایند. نحوه درخواست خدمات پس از فروش، محدودیت های ممکن در ارائه خدمات پس از فروش و مدت زمان ارائه خدمات پس از فروش از مواردی است که باید به روشنی در دفترچه گارانتی کالا و خدمات ذکر شده باشد.
-کارشناسان فروش حتی پس از معامله نیز باید با مشتریان خود در تماس باشند. بنابراین هرگز تماس ها، ایمیل ها و پیام های مشتریان خود را نادیده نگیرید.
-هر کالایی که شکسته یا آسیب دیده به دست مشتری می رسد باید سریعاً توسط کارشناس فروش تعویض گردد.
-باید به مشتریان خود پشتیبانی لازم را ارائه دهید. برای مثال به آنها کمک کنید تا محصول شما را نصب کنند و از آن بهره برداری لازم را به عمل آورند. فروشندگان لپ تاپ، باید اطمینان حاصل کنند که ویندوز در سیستم مشتری پیکربندی شده است و مشتریان قادر هستند بدون هیچ مشکلی از شبکه و امکانات لپتاپ استفاده نمایند. دفاتر فروشنده سیم کارت های تلفن همراه نیز باید اطمینان حاصل کنند که سیم کارت بلافاصله پس از ارسال اسناد مشتری فعال می گردد.
-قسمتی را در وب سایت تجاری خود برای ثبت و دریافت پیشنهادات، انتقادات و شکایات مشتریان در نظر بگیرید. هر سازمان باید از یک یا چند شماره تلفن برخوردار باشد تا مشتریان بتوانند درمورد سؤالات خود به راحتی با آنها تماس گرفته و گفتگو کنند. کاشناسان پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز باید سریعاً نسبت به سؤال های مشتریان پاسخگو باشند و مشکلات آنها را فوراً برطرف کنند.
-از محصولات و خدماتی که به مشتریان ارائه می دهید بازخورد بگیرید. بازخورد به سازمان کمک می کند تا مشتریان را بهتر بشناسد و تغییرات لازم را برای رضایت هرچه بهتر مشتری بگنجاند.
–سیاست های فروش شما باید شفاف و به نفع مشتریان باشد. مشتریانی که بعد از خرید به شما مراجعه می کنند باید همان رفتاری را از شما ببینند که در هنگام خرید با آنها داشته اید. بنابراین با مشتریان خود به درستی صحبت کنید و بهترین گزینه ها را به آنها پیشنهاد دهید.
کلاژن پروتئینی است که به مقدار زیاد در پوست، مو، استخوان ها، ناخن ها و قسمت های دیگر بدن ما یافت می شود. به همین خاطر از کلاژن به عنوان یکی از پروتئین های پر طرفدار در محصولات زیبایی نیز نام می برند. کلاژن با بازسازی سلول های مورد نیاز بدن، فواید چند بعدی زیادی را برای سلامت پوست، استخوان و مفصل ها فراهم می سازد. در این مقاله می خواهیم بدانیم کلاژن چیست و نحوه عملکرد آن روی پوست چگونه است؟ پس با ما همراه باشید.